Einsteinowskie E=mc2 ujrzało pierwszy raz światło dzienne 27 października 1905 roku. Dziś naukowcy całego świata świętują tę datę w ramach Światowego Roku Fizyki. Parę dni temu obchodziliśmy stulecie tego najbardziej znanego równania Einsteina.

Ta idea, choć nieco w innej formie po raz pierwszy pojawiła się na łamach niemieckiego pisma naukowego “Annals of Physics”. Tamta praca w swoim tytule zawierała pytanie: “Czy bezwładność ciała zależy od jego energii? Praca ta (tutaj można ściągnąć jej treść) prowadziła do okrycia zamiany promieniowania na bezwładność ciała absorbującego go.

Masa jest miarą energii ciała – tak zakończył Albert Einstein wnioskując z tego, iż materiały radioaktywne takie jak rad mogą doprowadzić go do sprawdzenia tej idei.

Logo światowego roku fizykiPAP

Rok 2005 został ogłoszony światowym rokiem fizyki. Obrazek przedstawia angielskie logo tego projektu.

Międzynarodowa Unia Fizyki Teoretycznej i Stosowanej ogłosiła rok 2005 Międzynarodowym Rokiem Fizyki, rozpoczynając świętowanie stulecia “cudownego roku” Alberta Einsteina.

EINSTEIN@HOME To astronomiczny program, w którym możesz oddać kawałek mocy obliczeniowej swojego komputera na potrzeby projektu wykrycia promieniowania grawitacyjnego. Niewykorzystane zasoby twojego peceta mogą analizować pakiety sygnałów z teleskopów w Hanford (Washington), Livingston (Louisiana) i Hanowerze (Niemcy). Zarejestruj się na stronie i pobierz odpowiedni program.

W ten sposób możesz przyczynić się do rozwoju współczesnej fizyki, jednocześnie mając swój własny wkład w ostatecznym potwierdzeniu teorii, której początek dał największy fizyk byłego wieku, pracownik urzędu patentowego, który zmienił całkowicie poglądy na rzeczywistość, przestrzeń i czas.

Filip Misiewicz