Europejska Agencja Kosmiczna udostępniła komplet zdjęć i danych z zakończonej już misji Rosetta, pozwalając fascynatom astronomii obejrzeć kontrolowane rozbicie się sondy na powierzchni komety 67P/Churyumov-Gerasimenko, a także proces poszukiwania lądownika Philae. Cała galeria jest dostępna na stronie ESA.

Ostatni zestaw zdjęć wykonany został przez kamerę OSIRIS między sierpniem a wrześniem 2016 roku, kiedy to nastąpiło zakończenie misji. Liczba wszystkich obrazów z dwunastoletnich obserwacji wynosi prawie 100 tysięcy. Dzięki nim naukowcy mogą przyjrzeć się komecie z wielu różnych perspektyw.

Wysokiej rozdzielczości zdjęcie wykonane podczas zbliżania się sondy Rosetta do powierzchni komety.

Sekwencja zdjęć przedstawiona w formie filmu jest zbiorem obrazów zarejestrowanych przez OSIRIS podczas ostatnich godzin misji. Ukazuje ona widok z opadającej na kometę 67P/Churyumov-Gerasimenko sondy Rosetta.

Inny zbiór zdjęć pokazuje proces szukania Philae. Po tym jak lądownik zboczył z trasy i nie wylądował w planowanym miejscu, rozpoczęły się jego poszukiwania. 5 września 2016 roku sondzie Rosetta udało się zaobserwować jedną z jego nóg wystającą zza głazu.

W miejscu zaznaczonym kółkiem można zauważyć nogę skrytego za głazem lądownika.

Wśród zdjęć przesłanych z sondy naukowcy znaleźli trzy zestawy danych składające się na jedno zdjęcie. Ostatni z nich został uchwycony tuż przed opadnięciem Rosetty na powierzchnię komety z wysokości mniejszej niż 21 metrów. Dane te dawały informacje jedynie na temat połowy pełnego obrazu. Naukowcom udało się go jednak zrekonstruować i uzyskać dobrej jakości zdjęcie fragmentu powierzchni komety o długości jednego metra.

Zdjęcia pokazujące miejsce kontrolowanego upadku sondy. Obraz w ramce w kolorze różowym został zrekonstruowany przez naukowców na podstawie wcześniejszych trzech obrazów.

Maria Puciata-Mroczynska