Zdjęcie w tle: NASA

Pierwsza misja Transiting Exoplanet Survey Satellite zakończyła się 4 lipca 2020 r., po dwóch latach prowadzenia obserwacji. Przedstawiciele NASA potwierdzili, że TESS w tym czasie odkrył 66 egzoplanet oraz blisko 2100 kandydatów, czekających na zweryfikowanie przez naukowców. To jednak nie koniec! Wiadomo, że TESS będzie kontynuował badanie nieba do września 2022 r.

„TESS dostarcza setki wysokiej jakości obserwacji zawierające cenne dane z szerokim zakresem tematów naukowych” – wypowiada się Patricia Boyd, naukowiec z projektu TESS w Goddard Space Flight Center w Greenbelt w stanie Maryland. „Na chwilę obecną misja TESS już odniosła sukces”.

TESS wystartował 18 kwietnia 2018 r. Po trzech miesiącach rozpoczął poszukiwanie obcych światów metodą „tranzytu”, przez monitorowanie niewielkich spadków jasności gwiazd spowodowanych przechodzeniem orbitujących światów przez ich tarczę.

TESS wykorzystuje cztery kamery do badania sektorów nieba o wymiarach 24 na 96 stopni. Każdy sektor bada przez około miesiąc. Sonda spędziła pierwszy rok swojej głównej misji, badając sektory na południowym niebie. W drugim roku misji badała niebo północne. Jak podają przedstawiciele NASA, TESS podczas swojej misji zbadał 75% nieba. Etapy przedłużonej misji będą przebiegać w tej samej kolejności. Jednak w 2022 r. TESS będzie obserwował obszary wokół ekliptyki, Słońca i płaszczyzny orbity Ziemskiej.

Główna misja TESS dostarczyła wiele ekscytujących odkryć, m.in. egzoplanetę wielkości Ziemi – TOI 700 d, krążącą w ekosferze gwiazdy, czyli w zakresie odległości, gdzie woda w stanie ciekłym mogłaby być stabilna na powierzchni świata. Mamy nadzieję, że po dokonanych ulepszeniach przez zespół TESS przedłużona misja będzie owocniejsza.

Wydatki z głównej misji TESS ograniczono do 200 mln dolarów, nie wliczając w to kosztów wystrzelenia (87 mln dolarów). Przedłużona misja nie doda wiele do całościowego rachunku.