Chińska Narodowa Agencja Kosmiczna (CNSA) planuje w ramach misji Shenzhou-12 wysłać trzech astronautów na swoją stację kosmiczną Tiangong, której pierwszy moduł, Tianhe, trafił na orbitę 29 kwietnia tego roku. Start planowany jest na 17 czerwca, rakieta Long March 2F została już przetransportowana na stanowisko startowe w Centrum Startowym Satelitów Jiuquan na pustyni Gobi.

Rakieta nośna Long March 5B z pierwszym modułem nowej chińskiej stacji kosmicznej. 29 kwietnia 2021.

Pierwszą chińską załogową misją była Shenzhou-5 w 2003 roku, dzięki której Chiny stały się trzecim krajem zdolnym do samodzielnego wysłania człowieka w kosmos.

Start

Rakieta Long March 2F ma 62 metry wysokości i masę 464 ton. Składa się z dwóch stopni i czterech silników wspomagających. Start planowany jest na 17 czerwca w Kosmodromie Jiuquan na północy Chin. Prawdopodobne nazwiska astronautów to:

• Nie Haisheng
  • Deng Qingming
  • Ye Guangfu

Z całej załogi jedynie Haisheng odbył wcześniej loty kosmiczne w 2005 i 2013 r., oba w ramach programu Shenzhou.

Przyszłość stacji

Misja zaopatrzeniowa Tianzhou-3 i załogowa Shenzhou-13 planowane są na odpowiednio wrzesień i październik. Moduły laboratoryjne o nazwach Wentian i Mengtian mają zostać wystrzelone w 2022 roku. Pozwolą one na przeprowadzenie wielu eksperymentów z dziedziny astronomii, medycyny kosmicznej, biotechnologii czy fizyki płynów w mikrograwitacji.

Pierwsza załogowa misja na Tiangong będzie składać się w pełni z chińskiej załogi, jednak CNSA planuje w przyszłości pozwolić także zagranicznym astronautom odwiedzić stację.

Oczekuje się, że chińska stacja kosmiczna będzie działać na orbicie przez co najmniej dziesięć lat.