Zdjęcie w tle: NASA

NASA oraz SpaceX podali przybliżoną datę pierwszej misji operacyjnej w ramach programu komercyjnych lotów załogowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Crew-1 na pewno nie rozpocznie się wcześniej niż 23 października br. Będzie to pierwsza z regularnych misji zapewniających rotację astronautów na ISS po uzyskaniu przez SpaceX certyfikatu na świadczenie lotów załogowych.

Załogę misji Crew-1 będzie stanowić czterech astronautów. Trójka z nich to astronauci NASA: Michael Hopkins – dowódca statku Crew Dragon, Victor Glover – pilot, Shannon Walker – specjalista misji. Czwarty załogant to reprezentant Japońskiej Agencji Eksploracji Kosmosu (JAXA) – Soichi Noguchi, który również będzie pełnił funkcję specjalisty misji.

Załoga Crew-1 podczas treningu wewnątrz kapsuły Crew Dragon. Od lewej: Shannon Walker, Victor Glover, Mike Hopkins i Soichi Noguchi.

Start rakiety Falcon 9 odbędzie się z kompleksu startowego 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na przylądku Canaveral, na Florydzie. Data startu przypadająca na koniec października wynika z ruchu statków kosmicznych na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Wcześniej, na 14 października planowana jest misja załogowa Sojuz MS-17, która wyniesie na ISS kosmonautów Siergieja Ryżnikowa i Siergieja Kud-Swierczkowa oraz astronautkę Kate Rubins, która będzie ostatnią przedstawicielką NASA, która poleci Sojuzem. Rozpoczną oni 6-miesięczną misję na stacji kosmicznej i najpierw wesprą załogę Ekspedycji 63. Obecnie przebywający na stacji Chris Cassidy, Anatolij Iwaniszyn oraz Iwan Wagner powrócą na Ziemię 21 października br. Rozpocznie się wtedy Ekspedycja 64, której dowódcą będzie Ryżnikow. Załogę ekspedycji uzupełnią astronauci, którzy przylecą w ramach misji Crew-1. Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej będzie wtedy stacjonować siedem osób. Nie jest to jednak największa liczba astronautów na pokładzie ISS. W 2019 r. było 9 osób, natomiast rekord padł w 2009 r., kiedy to jednoczenie na stacji przebywało 13 astronautów.

Następna rotacja załogi nastąpi w kwietniu 2021 r. Najpierw wymieni się część załogi, która korzysta z Sojuzów, a następnie załoga z programu komercyjnego. Druga misja z tego programu, Crew-2 planowana jest na koniec kwietnia, początek maja 2021 r. Na chwilę obecną skład załogi stanowią Amerykanie Shane Kimbrough i K. Megan McArthur (NASA), Japończyk Ahihiko Hoshide (JAXA) oraz Francuz Thomas Pesquet (ESA).

Plakat przedstawiający załogę misji Crew-1.