Dwa miesiące po wyniesieniu na orbitę, niewielki satelita Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) dostarczył pierwszych, testowych jeszcze zdjęć powierzchni Ziemi. Dzięki precyzyjnemu instrumentowi optycznemu, satelita ten może jednorazowo obserwować obszar o powierzchni ponad 18 kilometrów kwadratowych z różnych kątów, z rozdzielczością 18 metrów.

Belgijski satelita PROBA (Project for On Board Autonomy) jest wielkości niewielkiego pudełka. Wystrzelony został w październiku 2001 roku z półwyspu Indyjskiego i umieszczony na orbicie o promieniu 600 kilometrów.

Znajdujący się na satelicie spektrometr CHRIS (Compact High Resolution Imaging Spectrometer) dostarczy naukowcom zdjęć, które, analizowane na bieżąco w ośrodku w Redu w Belgii, będą mogły służyć kontolowaniu zdrowia naszej planety, badaniu powierzchni lasów i upraw, badaniu oceanów. Urządzenie to waży tylko 14 kilogramów.

Zdjęcie zaśnieżonego miasta Brugge, wykonane 4 stycznia 2002 roku przez znajdujący się na pokładzie satelity PROBA spektrometr CHRIS.

Naukowcy są bardzo zadowoleni z dotychczasowej działalności PROBA. Testowanie całej nowoczesnej aparatury stacji będzie jeszcze kontunuowane przez ten rok, a następnie na satelitę czekają pierwsze zadania.

Oprócz spektrometru CHRIS, na pokładzie satelity znajduje się również przyrząd do badania prowmieniowania SREM (Standard Radiation Environment Monitor), oraz High Resolution Camera (HRC), kamera dostarczająca czarno-białych zdjęć o rozdzielczości 8 metrów.

Misją PROBA ma być pierwszą z wielu małych misji planowanych przez ESA.