Chcesz spokojnie usiąść przy oknie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, z herbatą (kawą) w ręku i spojrzeć w czarne niebo przez kosmiczny teleskop? Już wkrótce będzie to jak najbardziej możliwe. Na dodatek nie trzeba będzie się ruszać sprzed komputera. Teleskop ISSAT będzie bowiem dostępny przez Internet jeszcze przed 2009 rokiem!

Teleskop ISSAT (International Space Station – Amateur Telescope – Teleskop Amatorski Międzynarodowej Stacji Kosmicznej) został zaprojektowany w Stanach Zjednoczonych, a jego prototyp został zaprezentowany tydzień temu w Obserwatorium Winera niedaleko Tuscon w Arizonie.

Testowany teleskop będzie zdalnie sterowany z Obserwatorium Dyera (na Uniwersytecie Vanderbilt w Tennessee), gdzie rezultaty pracy teleskopu będą archiwizowane i udostępniane w Internecie.

Teleskop ISSAT jest dedykowany obserwatorom-amatorom lubiącym spoglądać w niebo z wygodnego krzesła. Naturalnie chętnych nie będzie brakowało – może nawet zaistnieje potrzeba rezerwacji czasu obserwacji.

Kierownikiem projektu jest Orville H. Brettman były prezes Ligi Astronomicznej, skupiającej 240 ugrupowań miłośników astronomicznych w USA. Liga jest odpowiedzialna za projekt ISSAT.

Średniej wielkości teleskop zostanie umieszczony na pokładzie brazylijskiego modułu ISS – jednego z ostatnich, który zostanie dołączony do Stacji. Teleskop umieszczony na ISS będzie inny niż ten wykorzystany podczas testów, jednakinne elementy projektu (tzn. transfer satelitarny informacji i sposób kontroli teleskopu z Ziemi) pozostaną niezmienione.