Paweł Romanowicz Popowicz odbył dwa loty w kosmos. Były to loty Wostok 4 i Sojuz 14. W kosmosie spędził 18 dni.

Paweł Popowicz urodził się 05.10.1930 w Uzinie na terenie dzisiejszej Ukrainy (wtedy w Związku Radzieckim). 7 marca 1960 roku został wybrany do pierwszej grupy kosmonautów radzieckich. Przedtem był pilotem wojskowym.

Był też wyznaczony do lotów Sojuz VI, Sojuz 7K-L1 i Sojuz 12. Pierwszy miał być pierwszym lotem Sojuza wojskowego, drugi miał być trzecim radzieckim lotem wokółksiężycowym, zaś Sojuz 12 miał polecieć do stacji Saljut – 2. Wszystkich tych lotów nie zrealizowano. Popowicz został jednak 4 Rosjaninem w kosmosie podczas misji Wostok 4 – Bierkut, która była lotem symultanicznym z Wostokiem 3 (kosmonauta Nikołajew). Obydwa statki zbliżyły się do siebie na odległość 5 kilometrów. W kabinie wystąpiły problemy z klimatyzacją (temperatura 10 stopni). Z powodu nieporozumienia lot skrócono z 4 do do prawie 3 dni. Łącznie lot Popowicza trwał 2 dni 22 godziny i 57 minut. Dublerami byli Władimir Komarow i Boris Wołynow. Lot odbył się w dniach 12-15.08.1962

W skład załogi misji Sojuz 14 – Bierkut weszło dwóch radzieckich kosmonautów. Weteran Paweł Popowicz i nowicjusz Jurij Artiuchin. Załoga poleciała w 1974 roku do stacji kosmicznej Saljut – 3. W kosmosie spędzili 15 dni.

Drugi raz Popowicz poleciał 03.07.1974 roku podczas misji Sojuz 14 – Bierkut. Celem była radziecka stacja kosmiczna Saljut – 3. Drugim członkiem załogi był Jurij Artiuchin – był to jego pierwszy lot. Lot trwał 15 dni 17 godzin 30 minut. Podczas lotu kosmonauci przeprowadzili wojskowy rekonesans z orbity oraz przeprowadzili badania medyczne na sobie. Dublerami byli Giennadij Sarafanow i Lew Diomin oraz Boris Wołynow i Witalij Żołobow.

Michał Moroz