Na 30 października zaplanowany jest start Sojuza nowego typu do ISS. W skład załogi wchodzi trzech kosmonautów: dowódca Siergiej Zalotin, inżynier pokładowy Jurij Łonczakow oraz Frank de Winne z Belgii. Misja nosi nazwę Odissea.

Głównym celem lotu taxi jest wymiana Sojuzów na pokładzie ISS. Sojuzy trzeba wymieniać co sześć miesięcy. Nowy Sojuz będzie pełnił funkcję szalupy ratunkowej dla stałej załogi Stacji.

Sojuz TMA-1 jest zmodernizowaną wersją Sojuza TM. Wymieniono aparature wewnątrz kapsuły, przez co do statku mogą się teraz zmieścić kosmonauci większego wzrostu. Znajdujące się w kapsule napisy są teraz także w języku angielskim.

Belgijski astronauta Frank De Winne, członek załogi Sojuza, która poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną w listopadzie 2002 roku.

Podczas trwającego 8 dni lotu kosmonauci przeprowadzą szereg eksperymentów naukowych. Spis eksperymentów Franka de Winne znajduje się tutaj.

Dla Franka de Winne będzie to pierwszy lot w kosmos, zaś dla jego rosyjskich kolegów – drugi. Jurij Łonczakow odwiedził już ISS podczas lotu STS-100, podczas którego został zainstalowany wysięgnik Canadarm2. Siergiej Zalotin brał udział w ostatnim locie do stacji Mir.

Michał Moroz