Charles Conrad Jr. urodził się 2 czerwca 1930 w Filadelfii w stanie Pensylwania. Czterokrotnie znalazł się w przestrzeni kosmicznej. Łącznie poza Ziemią spędził 49 dni, 3 godziny i 38 minut. To trzeci człowiek, który stanął na Księżycu.

W 1953 ukończył studia z inżynierii lotniczej na Uniwersytecie Princeton. W 1966 uzyskał licencjat z tych samych studiów na tym samym uniwersytecie. Po ukończeniu studiów wstąpił do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, gdzie został pilotem doświadczalnym. We wrześniu 1962 roku został wybrany do drugiej grupy astronautów NASA.

Gordon Cooper i Pete Conrad odbyli 7-dniowy lot w kosmos podczas misji Gemini 5.

21 sierpnia 1965 Conrad odbył swój pierwszy lot w kosmos w kapsule Gemini V. Dowódcą był Gordon Cooper. Celem misji było spędzenie na orbicie 8 dni oraz przetestowanie systemów nawigacyjnych i manewrowych. Trzeciego dnia w Kosmosie przeprowadzono symulację cumowania do stopnia Agena. Astronauci wrócili po 7 dniach i 22 godzinach na Ziemię. W ten sposób pobili rekord pobytu człowieka w Kosmosie, wyprzedzając Rosjan oraz udowadniając, że lot na Księżyc jest możliwy. Jednakże sam Conrad stwierdził, że „Misja była niesamowicie nudna… Dryfowaliśmy cały czas, by oszczędzać paliwo„. Dublerami Gemini V byli: Neil Armstrong i Elliot See.

Zdjęcie przedstawia załogę lotu Gemini XI. Po prawej dowódca Charles „Pete” Conrad. Po lewej pilot Richard Gordon.

Podczas swojego drugiego lotu Conrad poleciał już jako dowódca kapsuły Gemini XI. Pilotem był Richard Gordon. Lot rozpoczął się 12 września 1966 i trwał 2 dni i 23 godziny. Podczas misji pięciokrotnie cumowano do stopnia rakietowego Agena. (GATV-11). Przy pomocy silników Ageny podniesiono orbitę statku Gemini do rekordowej wysokości 800 km. 13 września Gordon przeprowadził spacer kosmiczny, podczas którego zdjął pułapkę na mikrometeroidy z GATV-11 oraz połączył kapsułę Gemini 30 metrową liną z Ageną. Przy jej pomocy przeprowadzono pierwszy eksperyment wytworzenia sztucznej grawitacji na orbicie. Siła odśrodkowa wynosiła 0,0015 g. Dublerami byli Neil Armstrong i William Anders.

Zdjęcie przedstawia załogę Apolla 12. Po lewej dowódca Pete Conrad. W środku pilot Richard Gordon. Po prawej pilot Alan Bean.

Trzeci lot zaprowadził „Pete” Conrada na powierzchnię Księżyca. Misja Apollo 12 (AS-507) wystartowała 14 listopada 1969. Conrad był dowódcą, Richard Gordon pilotem modułu dowodzenia, a Alan Bean pilotem modułu księżycowego LM. Podczas startu w rakietę nośną Saturn V uderzył piorun, jednak nie wyrządził on żadnych szkód. 17 listopada CSM Yankee Clipper i LM Intrepid weszli na orbitę okołoksiężycową o parametrach 312,6 x 115,9 km. Potem orbita została ukołowiona na 122,5 x 100,6 km. 18 listopada Intrepid wylądował na Oceanie Burz, 163 metry od sondy Surveyor III, która na Księżycu wylądowała w 1967 roku. Conrad został trzecim człowiekiem, który postawił stopę na Księżycu. Przy zejściu na jego powierzchnię zażartował „Hop hop. Może to był mały krok dla Neila, ale dla mnie to naprawdę duży krok„. Pobyt na Księżycu trwał 31 godzin i 31 minut. Podczas dwóch spacerów kosmicznych zebrano 34,4 kg próbek księżycowych. Zabrano także próbki z sondy Surveyor III. 24 listopada załoga Apolla 12 wodowała na Pacyfiku. Dublerami byli: David Scott, Alfred Worden i James Irvin.

Zdjęcie przedstawia pierwsza amerykańską załogę stacji kosmicznej Skylab. W środku dowódca Charles „Pete” Conrad. Po lewej Joseph Kerwin a po prawej Paul Weitz.

Celem czwartego i ostatniego zarazem lotu Conrada była pierwsza amerykańska stacja kosmiczna – Skylab. Wystartował 25 maja 1973 roku. W skład załogi, którą dowodził Conrad, poleciało dwóch innych astronautów: Jospeh Kerwin i Paul Weitz. Dla obu był to pierwszy i jedyny lot w kosmos. Misja trwała 28 dni i 49 minut. Podczas wystrzelenia stacji odłamała się jedna z baterii słonecznych, zaś na orbicie druga nie mogła się rozwinąć, ponieważ była zablokowana przez tarczę mikrometeoroidową. Załoga stacji musiała wyjść na spacer kosmiczny, aby odblokować baterię. Na Skylabie przeprowadzono wiele eksperymentów z różnych dziedzin naukowych. Dublerami byli: Russell Schweickart, Story Musgrave i Bruce McCandless II.

9 czerwca 1999 roku Pete Conrad zginął tragicznie w wypadku, jadąc na motocyklu.

Michał Moroz