Następna misja cyklu lotów Artemis zbliża się wielkimi krokami, gdyż ma odbyć się w 2024 roku. Będzie to załogowy lot, polegający na okrążeniu Księżyca, aby ocenić bezpieczeństwo lotu na sam Srebrny Glob, na czym będzie bazowała misja Artemis III. Dnia 3 kwietnia 2023 roku wreszcie poznaliśmy imiona przyszłych członków misji Artemis II i są to: Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Hammock Koch oraz Jeremy Hansen.

Dowódca misji, Reid Wiseman

Misją będzie dowodził astronauta NASA, Reid Wiseman, członek Ekspedycji 41 na MSK, gdzie spędził ponad 165 dni. W czasie pobytu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przodował w spacerach kosmicznych, na wykonywaniu których spędził ponad 13 godzin. Ponadto pełnił funkcję szefa Biura Astronautów od grudnia 2020 do listopada 2022, co jest najwyższą rolą przewodniczącą, jaką może mieć aktywny astronauta NASA. Artemis II będzie jego drugą wyprawą w kosmos.

Pilot, Victor Glover

Pilotem misji będzie astronauta NASA, Victor Glover. Pełnił również tę funkcję w swoim pierwszym locie w kosmos, misji NASA’s SpaceX Crew -1. Była ona częścią Ekspedycji 64 na MSK, w czasie której sprawował rolę inżyniera lotu. Spędził 168 dni w kosmosie. Będzie pierwszym ciemnoskórym mężczyzną, który poleci na orbitę Księżyca.

Specjalistka misji, Christina Hammock Koch

Astronautka NASA, Christina Hammock Koch, ma funkcję specjalistki misji, czyli będzie odpowiedzialna za wszelakie badania, które NASA ma zamiar przeprowadzić w czasie Artemis II. Będzie to jej drugi lot w kosmos – pełniła wcześniej funkcję inżyniera lotu w czasie Ekspedycji 59, 60, 61. Ma na koncie ponad 328 dni przebywania w kosmosie, z czego 42 godziny spacerów kosmicznych. Brała udział we wszystkich trzech spacerach kosmicznych, w których brały udział tylko kobiety. Będzie pierwszą kobietą, która poleci na orbitę Księżyca.

Specjalista misji, Jeremy Hansen

Reprezentujący Kanadę astronauta CSA, Jeremy Hansen, również będzie pełnił funkcję specjalisty misji. Będzie to jego pierwszy lot w kosmos. Jest pułkownikiem Kanadyjskich Sił Zbrojnych oraz byłym pilotem myśliwca. Ponadto ma tytuł magistra inżyniera ze specjalizacją w fizyce. Był jednym z dwóch rekrutów wybranych przez Kanadyjską Agencję Kosmiczną w 2009 roku. Pełnił również rolę CAPCOM (Capsule Communicator) w NASA’s Mission Control Center, czyli łącznika między astronautami a Mission Control – przekazuje on informacje między oboma stronami, aby nie było chaosu i zamieszania. W 2017 roku został również pierwszym Kanadyjczykiem, któremu powierzono prowadzenie treningu kandydatów na astronautów NASA. Jeśli misja się uda, zostanie pierwszym nie-Amerykaninem, który uda się dalej niż niska orbita okołoziemska.

Alex Rymarski