9 stycznia w opozycji do Słońca znajdzie się planetoida Ceres (1), trzy dni później – Hebe (6). Pierwszą z nich odnajdziemy w Bliźniętach, drugą – w Małym Psie.

Ceres, pierwsza znana planetoida, znajdzie się około 2,5 stopnia na zachód od Kastora, drugiej co do jasności gwiazdy Bliźniąt. Jej jasność wyniesie 6,8 magnitudo (to zbyt mało by być dostrzegalną gołym okiem), a odległość od Ziemi 1,63 jednostki astronomicznej. Odszukanie obiektu na niebie ułatwić powinna znajdująca się powyżej mapa.

Mapka przedstawia położenie planetoidy Hebe (6) wśród gwiazd w okresie od grudnia 2003 do końca stycznia 2004 roku. Opozycja planetoidy przypada 12 stycznia 2004. Uwaga! Mapka narysowana jest do góry nogami.

Hebe świecić będzie 1,5 stopnia powyżej Gomeisy, drugiej co do jasności gwiazdy Małego Psa. Blask Hebe wyniesie zaledwie 8,6 magnitudo. Od Ziemi będzie dzielił ją dystans 1,38 jednostki astronomicznej. Powyżej prezentujemy mapkę odpowiedniego fragmentu nieba.

W obserwacjach obu opozycji przeszkadzać będzie Księżyc pomiędzy pełnią, a ostatnią kwadrą. Jednak już począwszy od 15 stycznia możliwe będzie prowadzenie obserwacji o północy przy zupełnie ciemnym niebie.

Planetoida Ceres, 9 października 2002 godzina 22:37

Na zdjęciu widoczna jest planetoida Ceres. Fotografię wykonano podczas opozycji 9 października 2002. Do wykonania fotografii użyto kamerki internetowej Philips Vesta Pro z obiektywem 58 mm. Zdjęcie jest wynikiem sumowania kilkudziesięciu klatek. Skala jasności jest logarytmiczna.