Dzisiaj około godziny 18:30 warto spróbować odszukać na niebie Merkurego. 5 stopni od niego znajdować się będzie Księżyc w fazie zaledwie 3,5 procent. 24 marca wieczorem odnajdziemy Srebrny Glob 4 stopnie od Wenus, a dobę później – 3 stopnie od Marsa.

Dzisiejszego wieczoru w momencie zapadnięcia zmroku cywilnego Merkury znajdzie się 9 stopni ponad zachodnim horyzontem. Księżyc świecić będzie na lewo od niego. Odnalezienie jego cieniutkiego sierpa może być sporym wyzwaniem (podobnie jak poszukiwanie Merkurego świecącego w Rybach blaskiem -1 magnitudo na tle jasnego jeszcze nieba).

Na wieczornym nieboskłonie widoczne są także cztery inne jasne planety: Wenus, Mars, JowiszSaturn. Złączenie Księżyca z dwoma pierwszymi nastąpi w najbliższych dniach.

24 marca wieczorem Księżyc w fazie 14 procent bardzo fotogenicznie wyglądać będzie w towarzystwie Wenus (spotkanie nastąpi pomiędzy gwiazdami Barana). Dobę później nastąpi kolejne efektowne zjawisko – w niewielkim obszarze nieba, na tle konstelacji Byka, odnajdziemy Księżyc (w fazie 22 procent), Marsa (o jasności 1,4 magnitudo) i otwartą gromadę Plejady.

Koniec marca 2004 roku to wyjątkowo sprzyjający okres do obserwacji planet. Wszystkie dostrzegalne gołym okiem bawią na niebie wieczornym i nie wymagają od miłośników astronomii wczesnego wstawania. 29 marca w maksymalnych wschodnich elongacjach znajdą się Merkury i Wenus. Opozycja Jowisza miała miejsca na początku marca, Saturna – w ostatnim dniu ubiegłego roku, a Marsa – w sierpniu. Trzy planety stanowią jednak wciąż ozdobę wieczornego nieba.

Zapraszamy do obserwacji i prezentowania nieba tym, którzy jeszcze nie znają uroków gwiazd, planet i galaktyk!