Wysoko na północnym niebie znajduje się zygzak złożony z pięciu gwiazd. Gwiazdozbiór, który tworzą nosi imię etiopskiej królowej – Kasjopei.

Kilka gwiazd tworzy kształt bardzo łatwy do zapamiętania: ładne „M” albo „W” w zależności od pozycji twarzy obserwatora. Do tych pięciu głównych gwiazd Grecy dodali jeszcze kilka pobliskich słabszych, które tworzą tron królowej.

O tej porze roku Kasjopeja wspina się na wczesno wieczorne niebo, przypominając przekrzywioną liczbę 3. Około 1:00 znajdzie się ją nad głową (ponad Gwiazdą Polarną). Przypomina wtedy „M”. W tym samym czasie, ludzie znajdujący się na południu około 20o długości geograficznej południowej (np. północne Chile, północna Australia) mogą zobaczyć królową siedzącą na tronie niewiele ponad północnym horyzontem.

Gwiazdozbiór Kasjopei na późno wieczornym niebie w październiku widoczny z średnich długości geograficznych.

Kasjopeja zatacza okręgi na północy w opozycji do Wielkiego Wozu, w podobnej odległości od bieguna jak Wielka Chochla. Na średnich szerokościach geograficznych ona także nigdy nie chowa się pod horyzontem.

Kasjopeja prawie całkowicie znajduje się na wstędze Drogi Mlecznej, w której w tym miejscu znajduje się kilka pięknych pól gwiazdowych. W odróżnieniu od regionu wokół Strzelca (w którym znajduje się centrum naszej Galaktyki), w Kasjopei patrzymy na przeszłość naszej Galaktyki.

Nie ma prawdopodobnie lepszego miejsca do rozpoczęcia obserwacji na czystym jesiennym niebie. Dla posiadaczy lornetek jest to doskonałe miejsce do oglądania nieba.

Jeden obiekt, który bardzo szybko przykuje uwagę, nie należy do Kasjopei, ale do innego zbioru gwiazd związanego z zięciem królowej, Perseuszem. Jeżeli przeprowadzimy wyimaginowaną linię około półtorej dystansu pomiędzy gwiazdami Gamma i Delta Kasjopei dojdziemy do świecącej mgiełki, która będzie w lornetce doskonale przedstawiała się jako dwie wyraźne gromady gwiazd.

Artystyczna wizja gwiazdozbioru Kasjopeja.

O wiele bardziej spektakularny widok pokaże się oczom patrzącym przez mały teleskop. Popularnie nazywane „podwójną gromadą” jest niesamowitym widokiem przez teleskop.

W pobliżu znajdują się jeszcze inne gromady gwiazd związane z Kasjopeją. Koncentrują się głownie pomiędzy Ruchbahem a Epsilonem Kasjopei. Jest to przepiękne pole gwiazdowe, zawierające gromadę otwartą M103 i w pobliżu kilka małych gromad.

Można jeszcze rzucić okiem na niezwykle bogate w gwiazdy miejsce niedaleko na wschód od Kasjopei, nazwane NGC 7789. Gromada ta została odkryta w 1783 roku przez siostrę Williama Herschela, Karolinę i opisana jako wyglądająca na dużą chmurę małych gwiazd na tle pyłu gwiazdowego. Admirał William H. Smyth opisał ją jako „rozległy region o niewyobrażalnym przepychu„.