Zdjęcie w tle: NASA, ESA, A. Simon (GSFC) and the OPAL Team, and J. DePasquale (STScI)

Liczba księżyców Saturna wzrosła do 145, co oznacza, że ten gazowy gigant wyprzedził Jowisza. Ogółem są znane 95 księżyce Jowisza. Przed tym odkryciem Saturn posiadał 83 księżyce uznane przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. Odkrycie to stanowi kolejny kamień milowy dla Saturna, ponieważ planeta ta stała się pierwszym ciałem w kosmosie, na którego orbicie znajduje się ponad 100 znanych księżyców.

Nowe księżyce zostały odkryte techniką zwaną „shift and stack”. Technika ta wykorzystuje serię obrazów przesuwających się z tą samą prędkością, z jaką księżyc porusza się po niebie, aby wzmocnić sygnał z tego satelity. Słabsze, niewidoczne dotąd księżyce mogą ujawnić się na uzyskanym w ten sposób „skumulowanym obrazie”. Pozwoliło to astronomom wykryć księżyce o średnicy zaledwie 2,5 kilometra.

Teleskop Kanadyjsko-Francusko-Hawajski znajdujący się w pobliżu wierzchołka wulkanu Mauna Kea na Hawajach

Dane były zbierane w latach 2019-2021 – obserwacje prowadzone były w trzygodzinnych odstępach czasu przez Teleskop Kanadyjsko-Francusko-Hawajski (CFHT) na szczycie Maunakea na Hawajach. Chociaż niektóre z księżyców zostały zauważone już w 2019 roku, potrzeba czegoś więcej, niż tylko dostrzeżenia obiektu w pobliżu planety, aby potwierdzić, że jest to księżyc, a nie asteroida. Astronomowie musieli śledzić je przez kilka lat, aby upewnić się, że każdy z nich faktycznie krąży wokół Saturna.

Nowo odkryte księżyce gazowego olbrzyma są klasyfikowane jako „księżyce nieregularne”. Termin ten odnosi się do obiektów, które zostały przechwycone przez wpływ grawitacyjny planety i krążą wokół niej po dużych, spłaszczonych lub „eliptycznych” orbitach, które są bardziej nachylone w porównaniu do orbit zwykłych księżyców. Saturn ma obecnie 121 znanych nieregularnych księżyców.