O obiekcie:

Zlokalizowany w gwiazdozbiorze Panny, Caldwell 52 jest pierwszym (numerycznie) obiektem w Katalogu należącym nieba południowego (półsfera sfery niebieskiej na południe od równika niebieskiego). To galaktyka eliptyczna, znana również jako NGC 4697. Jest głównym elementem zbioru galaktyk, zwanego Grupą NGC 4697. Będąc nieco większą od Andromedy, ta masywna galaktyka dominuje w grupie, zniekształcając swoich sąsiadów przyciąganiem grawitacyjnym. Poprzez obserwacje ruchu gwiazd położonych blisko centrum C52 astronomowie byli w stanie zidentyfikować w jądrze galaktyki obiekt, który najprawdopodobniej jest supermasywną czarną dziurą,  mającą masę niemal sto milionów razy większą od Słońca.

Ujęcie C52 wykonane Zaawansowaną Kamerą Przeglądową (ACS) teleskopu Hubble’a widoczne jest na dole. Hubble zaobserwował również centralną część galaktyki przez Wide Field Camera 3 – ten obszar zaznacza biały prostokąt. U góry po prawej znajduje się zdjęcie jądra w podczerwieni i spektrum widzialnym, łączące dane z ACS i WFC3.

Astronomowie użyli tych obserwacji do wykrycia gromad kulistych w obrębie galaktyki, wyglądających na zdjęciach jak plamki przypominające pojedyncze gwiazdy.

• Typ obiektu: galaktyka eliptyczna
  • Jasność obserwowalna: +10,9mag
  • Gwiazdozbiór: Panna
  • Deklinacja: -05° 48′ 00″
  • Rektascensja: 12h 48m 36s
  • Rozmiar kątowy: 7,2′ × 4,7′

Jak obserwować?

Obiekt widoczny jest zarówno z północnej, jak i południowej półkuli. Na północy najwyżej znajduje się wiosną, a na południu – jesienią. Oddalony jest o 40 milionów lat świetlnych. Jądro galaktyki można zobaczyć na podmiejskim niebie przez mały teleskop. Z ciemniejszych miejsc galaktyka wygląda jak wydłużony płat puchu.

C52 na mapie nieba.