Zdjęcie w tle: Image courtesy of Stellarium

O obiekcie

Gromada otwarta Caldwell 82 zawiera około 30 gwiazd, w tym gwiazdy typu widmowego O, czyli najbardziej masywne i jasne ze wszystkich, jakie znamy. Tego typu gwiazdy są rzadko spotykane, w dodatku bardzo gorące, ich temperatura przekracza 30 tys. kelwinów (dla porównania Słońce ma w przybliżeniu 5800K). Około jedna na 3 miliony gwiazd w naszym sąsiedztwie jest gwiazdą typu O.

Obraz po lewej stronie wykonano na Ziemi w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) w Chile, natomiast ujęcie po prawej pochodzi z Zaawansowanej Kamery Przeglądowej (ACS) teleskopu Hubble’a. Energia pochodząca od dwóch jasnych gwiazd typu O znajdujących się w sercu gromady kształtuje pobliskie obłoki pyłu i gazu w otaczającej mgławicy, znanej jako NGC 6188.

Te rzadkie gwiazdy mogą nam zapewnić lepszy wgląd w gromady, w których się znajdują. Aby astronomowie precyzyjnie wyznaczyli masy gromad zawierających gwiazdy typu O, ważne jest dla nich zrozumienie, jak często te masywne gwiazdy występują jako elementy układów wielokrotnych. Obserwacje zarówno w świetle widzialnym, jak i podczerwieni, użyte do wykonania powyższego ujęcia C82, zostały przeprowadzone za pomocą Zaawansowanej Kamery Przeglądowej (ACS) teleskopu Hubble’a. Miały na celu zbadać, czy gwiazdy typu O w gromadzie Caldwell 82 są częściami układów zawierających więcej niż jedną gwiazdę. Zaobserwowano dwie z nich, które faktycznie należą do układów wielokrotnych.

Podstawowe informacje

• Typ obiektu: gromada otwarta
  • Jasność: 5,2m
  • Gwiazdozbiór: Ołtarz
  • Deklinacja: -48° 45′ 45″
  • Rektascensja: 16h 41m 20s
  • Rozmiar kątowy: 14′

Jak obserwować?

C82 można obserwować gołym okiem w dobrych warunkach. Widoczna jest jako ciemna łatka, lecz nawet małym teleskopem ujrzymy najjaśniejsze gwiazdy tej gromady. Najlepiej szukać tego obiektu zimą na półkuli południowej, ale też można zobaczyć go latem z szerokości równikowych półkuli północnej.

C82 na mapie nieba.