Wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a zdjęcia pozostałości po obserwowanym pod koniec XVII wieku wybuchu gwiazdy supernowej pełne są czerwonych, białych, niebieskich, zielonych i różowych włókien. To największe sztuczne ognie jakie obserwowano w historii.

Gwiazda oznaczona jako Cassiopeia A (lub Cas A) znajduje się w odległości około 10 tysięcy lat świetlnych i jest ostatnią supernową, jaką obserwowano w Drodze Mlecznej.

Zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a pozwalają na dokładne badanie pozostałości po supernowej, która ma postać tysięcy niewielkich włókien gazu. Być może w przyszłości materia ta zostanie wykorzystana przy narodzinach nowych pokoleń gwiazd i planet (taka materia została wykorzystana przy tworzeniu się Układu Słonecznego).

Powiększenie środkowej części uzyskanego przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a zdjęcia pozostałości po supernowej obserwowanej ponad 300 lat temu.

Kolory obserwowane na fotografii wskazują na skład chemiczny szczątków gwiazdy. Ciemnoniebieskie fragmenty zawierają tlen, czerwone – siarkę.

Gwiazda, która stworzyła ten pokaz sztucznych ogni była 15-25 razy masywniejsza niż Słońce. Szybko zużyła paliwo w swoim jądrze, żyjąc zaledwie kilka milionów lat, tysiąc razy krócej niż Słońce. Po wyczerpaniu się zapasów paliwa termojądrowego, pod wpływem silnej grawitacji jądro gwiazdy zapadło się, a wyzwolona energia grawitacyjna spowodowała odrzucenie w Kosmos zewnętrznych warstw gwiazdy.

Zdjęcia zostały wykonane za pomocą instrumentu Wide Field and Planetary Camera 2 w styczniu 2000 i styczniu 2002 roku.

Powiększenie lewej części zdjęcia pozostałości po wybuchu supernowej oznaczonej jako Cas A.