Spoglądając 9 miliardów lat w przeszłość międzynarodowy zespół astronomów znalazł dojrzałe galaktyki w młodym Wszechświecie. Są one częścią gromady galaktyk, która istniała, gdy Wszechświat miał zaledwie 5 miliardów lat, czyli około 35 procent obecnego swojego wieku. Jest to niezbity dowód, że galaktyki musiały zacząć się formować niedługo po Wielkim Wybuchu. Kolejnych argumentów przemawiających za tym przypuszczeniem dostarczyły kolejne obserwacje tego samego zespołu. Astronomowie zajrzeli jeszcze dalej wstecz w czasie i odnaleźli zaczątki galaktyk zaledwie 1,5 miliarda lat po narodzinach Wszechświata, czyli gdy miał on 10 procent obecnego wieku. Te „galaktyki-bobasy” znajdują się we wciąż ewoluującej gromadzie, najdalszej kiedykolwiek odkrytej protogromadzie galaktyk.

Urządzenie zwane Advanced Camera for Surveys (ACS), znajdujące się na Kosmicznym Teleskopie Hubble’a wykorzystano do obserwacji masywnej gromady galaktyk oznaczonej RDCS 1252.9-2927 i protogromady TN J1338-1942. Na podstawie danych z Chandra X-ray Observatory wyznaczono masę RDCS 1252, najbardziej masywnej gromadzie galaktyk spośród zbliżonych do niej wiekiem. Zebrane informacje posłużyły zespołowi ACS do zbudowania wiarygodnej hipotezy ewolucji obserwowanej gromady w długim okresie czasu. ACS został zaprojektowany specjalnie do badań tak odległych obiektów.

Rewelacje międzynarodowego zespołu są potwierdzeniem istniejących już teorii, według których galaktyki utworzyły się stosunkowo wcześnie po powstaniu Wszechświata. Istnienie masywnych gromad galaktyk w młodym Wszechświecie zgadza się z modelem kosmologicznym, zakładającym istnienie chłodnej ciemnej materii. Małe gromady mają się według niej łączyć a większy pod wpływem oddziaływania grawitacyjnego ciemnej materii. Więcej o ciemnej materii można przeczytać tutaj

Pierwsze doniesienia z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a pozwalają ocenić wiek lwiej części gwiazd z RDCS 1252 na 11 miliardów lat. Wyniki te opublikowano w numerze Astrophysical Journal z 20 października 2003 roku (skrót artykułu tutaj). Głównym autorem jest John Blakeslee z John Hopkins University w Baltimore.

Kolejne dane z Hubble’a dały astronomom, po raz pierwszy w historii, wgląd w galaktyki, które istniały ponad 12 miliardów lat temu. Są one tak młode, że członkowie zespołu byli w stanie dostrzec miriady dopiero tworzących się gwiazd. Te najmłodsze odkryte galaktyki są zgrupowane wokół jednej, dużej galaktyki – jest to zaczątek gromady galaktyk. Publikacja na ten temat ukazała się w Nature z 1 stycznia 2004 roku (skrót artykułu tutaj). Głównym autorem pracy jest George Miley z holenderskiego Leiden Observatory.

Do niedawna ludzie nie sądzili, że gromady galaktyk istniały gdy Wszechświat miał tylko 5 miliardów lat” – wyjaśnia Blakeslee. „Nawet jeśli ktoś podejrzewał istnienie tak starych gromad, to i tak nie sądziliśmy, że da się je zaobserwować” – dodał Miley. – „W zasadzie nikt nie wiedział kiedy rozpoczął się proces tworzenia gromad. Teraz jesteśmy jego świadkami„.

Oba programy badawcze doprowadziły astronomów do wniosku, że to, co widzą to zaczątki dzisiejszych gromad galaktyk. „Gromada RDCS 1252 wygląda praktycznie jak gromady obserwowane blisko nas” – mówi Marc Postman z Space Telescope Science Institute w Baltimore, współautor obu publikacji. „Szczerze mówiąc, gdyby wziąć RDCS 1252 i postawić obok innej, znacznie starszej gromady, nie dałoby się ich rozróżnić„.

Historia dwóch gromad

Jak galaktyki tak szybko skupiły się w gromady po Wielkim Wybuchu? „To kwestia starej prawdy, że bogaci się bogacą” – wyjaśnia Blakeslee. – „Gromady rosły szybko, bo tworzyły się w obszarach o dużej gęstości gwiazd, przez co łatwo tworzyły się poszczególne galaktyki-składniki gromady„.

Ten domysł potwierdzają obserwacje gromady RDCS 1252 w promieniach Rentgena. Chandra i XMM-Newton dostarczyły astronomom najświeższych danych dotyczących własności olbrzymiej chmury gorącego gazu, która towarzyszy gromadzie. Ten obłok rozgrzanego do temperatury 70 milionów stopni Celsjusza gazu jest doskonałym wyznacznikiem całkowitej masy gromady. Artykuł autorstwa Piero Rosatiego z European Southern Observatory na ten temat ukaże się w styczniu 2004 roku w Astronomical Journal.

Dzięki ostrości obrazu z Chandry jesteśmy w stanie określić kształt gazowego halo i wywnioskować, że RDCS 1252 powstała już jakiś czas temu” – mówi Rosati, który odkrył tę gromadę przy pomocy teleskopu ROSAT.

RDCS 1252 może zawierać tysiące galaktyk. Większość z nich świeci zbyt słabym światłem, by je dostrzec z Ziemi. Potężne soczewki ACS zdołały jednak wyróżnić kilkaset z nich. Używając teleskopu Very Large Telescope (VLT) naukowcy byli w stanie zmierzyć odległość do gromady. ACS umożliwił zbadanie kształtu i koloru ponad 100 galaktyk wchodzących w skład RDCS 1252, co pozwoliło określić wiek tworzących je gwiazd. Zespół ACS ocenił, że większość gwiazd w gromadzie było już w pełni uformowanych, gdy Wszechświat miał około 2 miliardów lat. Obserwacje rentgenowskie potwierdziły to – okazuje się, że 5 miliardów lat po Wielkim Wybuchu otaczający gromadę gaz został wzbogacony o ciężkie pierwiastki pochodzące z nuklearnego pieca gwiazd.

Większość galaktyk w RDCS 1252 przeszło już początkowe stadia ewolucji i wchodzi w okres spokojnej starości. Natomiast protogromada TN J1338 zawiera wiele młodych, aktywnych galaktyk. Wyróżnia się pomiędzy nimi jedna masywna galaktyka otoczona wieloma mniejszymi, wciąż tworzącymi się. Galaktyka dominująca wytwarza spektakularne dżety, emitujące promieniowanie radiowe. Takie dżety zasilane są supermasywną czarną dziurą w centrum galaktyki, a interakcja pomiędzy dżetami a gazem powoduje bardzo dynamiczne powstawanie gwiazd. Odkrycie dominującej galaktyki metodami radioastronomicznymi skłoniło astronomów do przetrząśnięcia jej okolic w poszukiwaniu pozostałych galaktyk tworzących gromadę.

Masywne gromady galaktyk są wielkimi miastami Wszechświata, a galaktyki radiowe są niczym słupy dymu z fabrycznych kominów rozwijającego się miasta. Używamy ich do odnajdywania galaktyk, gdy znajdują się we wczesnych fazach ewolucji” – mówi Miley.

Oba odkrycia są o tyle donioślejsze, że pokazują jak skuteczne może być wykorzystanie wyników obserwacji wieloma różnymi teleskopami, w różnych długościach fal. ACS dostarczył kluczowych informacji dotyczących struktury obu odległych gromad. Chandra i XMM-Newton pozwoliły oszacować masę RDCS 1252, poprzez rentgenowskie obserwacje gazu otaczającego gromadę. Duże, naziemne teleskopy, takie jak VLT, zapewniły dokładne pomiary odległości do obu gromad i ich składy chemicznego.

Zespół ACS prowadzi dalsze badania nad odległymi gromadami galaktyk by dokładnie zrozumieć jak takie młode gromady i ich galaktyki ewoluują, by w końcu osiągnąć kształty bliskich nam gromad. Naukowcy planują wykonać obserwacje z bliskiej podczerwieni, co umożliwi określenie tempa tworzenia się gwiazd między innymi w RDCS 1252. W ten sposób poznamy mechanizm powstawania gwiazd w masywnych gromadach. Zespół będzie też badał obszar wokół kilku bardzo odległych galaktyk radiowych w poszukiwaniu kolejnych protogromad. Ostatecznym celem zespołu jest stworzenie spójnej, kompletnej teorii opisującej ewolucję gromady galaktyk od początkowego stadium protogromady, aż do końcowych etapów obserwowanych obecnie.

Jan Urbański