Wokół żółtawego jądra galaktyki spiralnej rozciąga się piękny pierścień gromad młodych niebieskich gwiazd. Prezentowane zdjęcie zostało opublikowane dla uczczenia czternastej rocznicy umieszczenia w Kosmosie jego twórcy – Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Jasny i niebieski pierścień ma około 150 tysięcy lat świetlnych średnicy. To więcej niż wynoszą rozmiary naszej galaktyki – Drogi Mlecznej. Obiekt wokół której się roztacza znajduje się 300 milionów lat świetlnych od nas w kierunku południowej konstelacji Złotej Ryby (Dorado) i jest galaktyką oznaczoną AM 0644-741, zaliczaną to tak zwanych „galaktyk pierścieniowych”.

Galaktyki pierścieniowe to wspaniałe przykłady demonstrujące w jaki sposób kolizje galaktyk zmieniają ich struktury oraz rozpoczynają okres gwałtownego formowania się nowych gwiazd. Powstają, gdy uderzająca galaktyka przejdzie przez dysk uderzanej. Tak było w przypadku prezentowanego obiektu, jednak pocisk który trafił AM 0644-741 znajduje się poza granicami fotografii (widoczny jest na zdjęciach obejmujących większe obszary). Obiekt widoczny na lewo od pierścienia to przypadkowa galaktyka tła nie oddziałująca z pierścieniem.

Szok wywołany przez zderzenie zmienia orbity gwiazd i gazu w trafionej galaktyce, powodując że wylatują one w kierunku jej zewnętrznych części. Zderzają się ze znajdującymi się tam obłokami, co prowadzi do powstawania bardzo dużej ilości nowych gwiazd.

Wyjaśnia to niebieski kolor pierścienia. Znajdują się w nim młode, masywne i krótkożyjące gwiazdy. A one właśnie mają taką barwę.

Przewiduje się, że pierścień niebieskich gwiazd będzie się rozszerzał przez około 300 milionów lat, osiągnie maksymalny promień, a następnie zacznie zanikać.

Zdjęcie zostało wykonane w styczniu 2004 roku za pomocą urządzenia Advanced Camera for Survey. Połączone zostały obrazy otrzymane za pomocą 4 filtrów: niebieskiego, zielonego, czerwonego i bliskiej podczerwieni.