Najprawdopodobniej udało się znaleźć dwa najmłodsze jak do tej pory systemy planetarne. Nowo narodzone planety wysysają pył i tworzą się w odległości 450 lat świetlnych od Ziemi.

Przy pomocy teleskopu Spitzera zaobserwowano podobne do pierścieni luki w pyle, dzięki którym udało się zobaczyć wczesne stadium rozwoju skalistych planet wokół dwóch młodych gwiazd w gwiazdozbiorze Byka – UX Tau A i LkCa 15. Obie gwiazdy mają po około 1 miliona lat, a więc dziesięć razy mniej niż systemy do tej pory zaobserwowane.

Tak komentuje to odkrycie Catherine Espaillant z Uniwersity of Michigan w Ann Arbor: „Jak do tej pory astronomowie zauważali dziury w centrach protoplanetarnych dysków. Takie dziury, jak się powszechnie uważa, są spowodowane wymiataniem pyłu, albo jego spalaniem przez gwiazdy„. Ale zamiast dziur w centrum, naukowcy ujrzeli podobne do pierścieni przerwy z protoplanetami. „To wygląda jak alejka wyczyszczona w dysku. Istnienie planet jest najlepszym wytłumaczeniem powstania tej struktury„. Należy dodać, że „alejka” jest w zbyt dużej odległości od gwiazdy, aby mogła być wymieciona przez promienoiwanie.

Poszukujemy swojej historii. Historii systemów słonecznych, próbując zrozumieć jak się formują” dodaje Nuria Calvet, współautorka odkrycia i artykułu w bieżącym numerze Astrophysical Journal Letters.