Dlaczego na Słońcu jest mało litu? Bo wokół są planety. Niestety, na razie odkryto wyłącznie korelację, a nie związek przyczynowo-skutkowy.

Od ponad pół wieku naukowcy zastanawiali się, dlaczego zawartość litu – najlżejszego pierwiastka metalicznego – jest w naszej macierzystej gwieździe niższa, niż powinna. Choć do ostatecznej odpowiedzi droga jeszcze daleka, pierwszy krok został wykonany dzięki badaniom przy użyciu „bardzo dokładnego wyszukiwacza planet metodą prędkości radialnej„, czyli instrumentu HARPS.

HARPS jest jednym z najbardziej precyzyjnych spektrografów na świecie i pracuje przy ponadtrzyipółmetrowym teleskopie w obserwatorium ESO w Chile. Zbadano nim 500 gwiazd, z których o 70 wiadomo było, że krążą wokół nich planety. Co istotne, odnotowane na polu poszukiwania nowych planet sukcesy instrumentu pozwoliły stwierdzić, że pozostałym 430 planety (przynajmniej te rozmiaru Neptuna i większe) nie towarzyszą. Okazało się, że zawartość litu w „samotnych” 430 gwiazdach jest około stukrotnie wyższa niż w pozostałych 70.

Ponieważ lit – obok wodoru i helu – był jedynym pierwiastkiem powstałym po Wielkim Wybuchu (a nie poprzez syntezę jądrową w gwiazdach), należałoby się spodziewać, że jego zawartość procentowa we wszystkich gwiazdach będzie równa i niezależna od ich wieku. Okazuje się jednak, że te, wokół których wytworzył się dysk protoplanetarny, mają tego pierwiastka mniej. Odpowiedzialny za te procesy nie jest na razie znany.

Możliwy hipotetyczny mechanizm wynika z zasady zachowania momentu pędu. Gdy duża gazowa planeta zmienia swą orbitę na bliższą (co zdarza się w pierwszych dwóch milionach istnienia układu planetarnego), przekazuje moment pędu zewnętrznej warstwie atmosfery gwiazdy. Ruch w połączeniu z tarciem powoduje mieszanie warstw, zaś ściągnięty do wewnętrznych, gorętszych regionów gwiazdy lit ulega rozpadowi w temperaturze 2,5 miliona kelwinów.

Nowo odkryta korelacja stanowi pomocne narzędzie w poszukiwaniu planet pozasłonecznych – okazuje się, że warte uwagi są tylko gwiazdy ubogie w lit.

Paweł Laskoś-Grabowski