Zespół astronomów wykonał przegląd nieba VEGAS (VST Early-type GAlaxy Survey), w którym zbadali galaktyki eliptyczne widoczne na południowej półkuli. W tym celu posłużyli się VST – teleskopem VLT do Przeglądów. Jest to najnowszy instrument w Obserwatorium Paranal, wybudowany w 2011 r., a zarazem największy na świecie o takim zastosowaniu.

Na zdjęciu widoczne jest otocznie galaktyki NGC 5018 znajdującej się w gwiazdozbiorze Panny.

Na zdjęciu w zakresie światła widzialnego wykonanym przez VST można dostrzec m.in. ogon pływowy rozciągający się od galaktyki NGC 5018, znajdującej się niemal w centrum fotografii, aż do NGC 5022. Jest to struktura zawierająca gwiazdy i gaz, która powstaje w wyniku galaktycznych sił pływowych pomiędzy oddziałującymi ze sobą galaktykami. Obecność ogona pływowego jest oznaką oddziaływań galaktycznych, na podstawie których możemy się więcej dowiedzieć o dynamice galaktyk.

Obserwując ten region w paśmie neutralnego wodoru HI, astronomowie odkryli, że galaktyka NGC 5022 jest połączona również z inną galaktyką w grupie – MCG-03-34-013, z którą musiała wcześniej oddziaływać. Po przeprowadzeniu obserwacji w różnych pasmach fali elektromagnetycznej okazało się, że część struktur pomiędzy galaktykami musi mieć inne pochodzenie niż pozostałe substruktury. Podobną rzecz astronomowie zauważyli przy obserwacji galaktyki NGC 1316. Badania wykorzystujące tę samą metodę analizy światła wykazały, że część struktur przy NGC 1316 musiała powstać w wyniku akrecji mniejszej, bardziej niebieskiej galaktyki, podczas gdy ogony pływowe były bardziej czerwone, co oznacza, że musiały powstać podczas wcześniejszych interakcji.

Na niebie galaktykę NGC 5018 można znaleźć w Pannie na południe od najjaśniejszej gwiazdy w tym gwiazdozbiorze – α Virginis, znanej jako Spica.

Poza licznymi galaktykami możemy również zobaczyć planetoidy znajdujące się w naszym Układzie Słonecznym.