W dniach 31.08-3.09 odbył się Jubileusz 40-lecia obozów astronomicznych Klubu Astronomicznego Almukantarat. Członkowie i sympatycy Klubu zjechali się z Polski i zagranicy, żeby wspólnie powspominać stare dzieje i miło spędzić czas.

Spotkanie rozpoczęto świeczkowiskiem powitalnym, na którym każdy miał okazję się przedstawić i powiedzieć kilka słów o sobie. Przekrój wiekowy uczestników był bardzo duży – różnica między najstarszym i najmłodszym wynosiła około 70 lat. Mimo to atmosfera była bardzo swobodna.

Maria Puciata-Mroczynska

Wielki Astronom i uczestnicy Jubileuszu.

W piątek duży nacisk był położony na poznanie Fromborka. Dzień rozpoczął się od zwiedzania muzeum Mikołaja Kopernika i wizyty w planetarium. W muzeum uczestnicy mieli okazję obejrzeć wiele eksponatów związanych z Mikołajem Kopernikiem, natomiast seans w planetarium przybliżył warunki panujące w Układzie Słonecznym.

Po obiedzie przyszedł czas chwilę odpoczynku, którą wiele osób przeznaczyło na swobodne pogawędki czy granie w planszówki. Następnie uczestnicy Jubileuszu zobaczyli Obserwatorium Astronomiczne na Żurawiej Górze. Podziwiali wiele ciekawych teleskopów, zarówno starych, jak i nowych. Jeden z ciekawszych teleskopów miał prowadzenie grawitacyjne, które – mimo że ma już ponad 100 lat – nadal działa. Poznali też historię obserwatorium oraz historie konkretnych teleskopów i ważnych osób w polskiej astronomii.

Maria Puciata-Mroczynska

Uczestnicy podziwiający jeden ze starszych teleskopów w obserwatorium, właśnie ten posiadający prowadzenie grawitacyjne.

Wieczór został poświęcony na integrację, wspólne śpiewanie, rozmowy i gry. Ponad 60 osób spędzało czas w świetnej atmosferze. Tematami, które najbardziej łączyły grupę, były (oczywiście oprócz astronomii) wędrówki górskie, żeglowanie, podróże i zwierzęta.

Po napiętym piątkowym planie w sobotę przyszedł czas na odpoczynek fizyczny i wysiłek umysłowy, czyli na sesję referatową. Chętne osoby mogły wygłosić trwający 20 minut referat na temat, który je interesuje. Wygrali ex aequo Maciek Wielgus, który opowiedział o swoim ulubionym obiekcie zwartym Sagittarius A* i Agata Rożek, która przybliżyła kulisy pracy nad misją DART.

Zwycięzcy sesji referatowej (od lewej): Maciek Wielgus i Agata Rożek

Sobotni wieczór minął przy ognisku pożegnalnym wśród historii o pierwszych obozach. Wspominano też wiele osób, które już odeszły, ale to właśnie one pomogły powstać i rozwijać się  Almukantaratowi. Zostali również wyłonieni zwycięzcy sesji w głosowaniu publiczności. Ognisko trwało do późnych godzin nocnych.

Jubileusz był świetną okazją do dowiedzenia się więcej o historii Klubu, integracji między rocznikami i rozmawiania na temat bieżących spraw klubowych. Nastąpiła wymiana ulubionych piosenek i anegdotek. Już za dwa lata odbędzie się następny Jubileusz, tym razem świętowana będzie rocznica zarejestrowania stowarzyszenia.

Maria Puciata-Mroczynska

Zaduma na ognisku pożegnalnym.