Sponsorowany przez NASA program edukacyjny Telescopes in Education (TIE) pozwala obserwować niebo przez sterowane przez Internet teleskopy na Mt. Wilson w Kalifornii i w Brisbane w Australii. Ostatnio do grupy teleskopów przeznaczonych dla uczniów szkół średnich dołączył całkowicie automatyczny, 14-calowy teleskop–robot w Obserwatorium w Las Campanas w Chile, zbudowany kilkadziesiąt metrów od miejsca skąd obserwują słynne polskie teleskopy OGLE i ASAS.

Nowa technologia umożliwia wyjątkowo prostą obsługę teleskopu. Oprogramowanie sterujące uruchamiane jest na sygnał z centrali w Kalifornii, przesyłany za pośrednictwem satelity. Po uruchomieniu urządzenia, zarejestrowani uprzednio użytkownicy z całego świata mogą samodzielnie obserwować wybrane przez siebie obiekty sterując teleskopem przez Internet za pomocą zwykłej przeglądarki.

Wśród pierwszych użytkowników tego unikalnego urządzenia są polskie szkoły. Jeśli pogoda w Chile pozwoli, uczniowie z XXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego w Warszawie pod kierunkiem pani Barbary Dłużewskiej dokonają w poniedziałek 17 listopada przeglądu obiektów południowego nieba.

Więcej o programie i szczegóły na temat uczestnictwa odnaleźć można na stronie http://tie.astronet.pl/.