Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie zakończyło renowację i modernizację 35-centymetrowego teleskopu Maksutowa-Cassegreina.

Po podłączeniu do niego detektora CCD stanie się on pełnowartościowym przyrządem do obserwacji gwiazd i komet.

Dyrektor obserwatorium, prof. Michał Ostrowski, powiedział, że renowacja polegała na aluminizacji zwierciadeł teleskopu. Zabieg taki przeprowadza się co parę lat. Matowienie zwierciadeł zmniejsza bowiem zasięg teleskopu oraz pogarsza jakość uzyskiwanych obrazów nieba.

Teleskop jest używany zarówno w celach naukowych jak i dydaktycznych, wliczając otwarte pokazy dla miłośników astronomii.

Krakowskie obserwatorium dysponuje obecnie dwoma instrumentami tego typu o podobnych parametrach” – dodał profesor Ostrowski.

Renowacja teleskopu została wykonana dzięki dotacji z Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, w wysokości 10 tysięcy złotych.