Ukraina rozważa plany zbudowania własnego satelity komunikacyjnego, uczestnictwo w europejskich projektach kosmicznych i odbudowania swojego przemysłu kosmiczno-rakietowego.

Zgodnie z oświadczeniem przekazanym przez rzecznika sekretariatu Prezydenta Ukrainy, o tych planach poinformował w środę sekretarz Aleksander Zinczenko podczas swojej wizyty w Dniepropietrowsku w czasie przemowy o priorytetach nowego rządowego programu rozbudowania przemysłu rakietowego i kosmicznego.

Według jego słów, istniejący program rozwoju tej branży, zaplanowany do 2007 roku, nie odpowiada obecnym potrzebom państwa. „Ukraina ma wszelką szansę powrócić do peletonu państw przodujących w podboju Kosmosu. Kraj posiada już niezbędne technologiczno-naukowe zaplecze [potrzebne na ten cel]” – oświadczył sekretarz Ukrainy.

Według jego słów, Wiktor Juszczenko zwraca szczególną uwagę na aktywne rozwijanie technologii budowania rakiet kosmicznych, jako dziedziny mającej dla kraju znaczenie strategiczne.

W Dniepropietrowsku Zinczenko odwiedził zakład samochodowy Jużnyj oraz biuro konstruktorskie Jużnoje.

Ukraina uczestniczy obecnie w realizacji międzynarodowego projektu Morski Start, do którego wykorzystywana jest ukraińsko-rosyjska rakieta Zenit.