Ponad 60 naukowców z całej Europy zebrało się w ESTEC w Noordwijk w Holandii, aby przeprowadzić symulację przygotowań do mającej odbyć się jesienią tego roku misji Foton M3.

Start został zaplanowany na 14 września z Bajkonuru w Kazachstanie. Na pokładzie jednostki odbędzie się 35 różnych doświadczeń związanych ze stanem nieważkości. Kapsuła Foton spędzi na orbicie okołoziemskiej 12 dni pozwalając na przeprowadzenie różnych doświadczeń z m.in. wpływem braku przyciągania ziemskiego na rozwój organizmów żywych. Niektóre eksperymenty będą wymagały przeprowadzenia w otwartej przestrzeni kosmicznej. Misja zakończy się lądowaniem kapsuły w okolicy granicy między Rosją i Kazachstanem.

W ESTEC, czyli European Space Research and Technology Centre w Noordwijk, zostaną przeprowadzone wszystkie przygotowania do misji, włącznie z przygotowaniem próbek do badania i urządzeń niezbędnych do lotu jednostki. Wszystko zostanie przeprowadzone tak, jak będzie to musiało się odbyć jesienią podczas prawdziwych przygotowań.

Aby zdążyć na czas, naukowcy będą musieli wszystko przygotować przed 2 w nocy 10 września. Wtedy z ESTEC odjedzie ciężarówka wypełniona 2 tonami ładunku, jadąc bezpośrednio do lotniska w Rotterdamie, skąd specjalny samolot zabierze sprzęt do Samary w Rosji. Stamtąd, po uzupełnieniu paliw poleci do Bajkonuru. Tam obsługa misji będzie miała 24 godziny na zainstalowanie ładunku w kapsule Fotona (najpóźniej 48 godzin przed startem).

Jakiekolwiek opóźnienia mogą uniemożliwić przeprowadzenie całego eksperymentu Foton M3, dlatego ESA poświęca przygotowaniom tego eksperymentu tak wiele wysiłku, ponadto większość doświadczeń biologicznych wymaga wyprodukowania próbek do badań najpóźniej jak tylko się da. Będzie to oznaczało, że naukowcy będą pracowali całe dni i noce (także w weekend, kiedy ESTEC jest normalnie nieczynne), aby wszystko było gotowe na czas.

Tomasz Ożański