Kiedy:
Koszty:
19-27 zł
Kontakt:
Centrum Nauki Kopernik
Kosmiczne katastrofy. Rozbłyski w świetle gamma | Prosto z nieba @ Centrum Nauki Kopernik
Od lat 60. XX wieku satelity umieszczone na orbicie okołoziemskiej rejestrują rozbłyski energii w zakresie promieniowania gamma. Początkowo, w okresie tzw. zimnej wojny, sądzono, że są to przejawy ludzkiej, wrogiej działalności. Szybko okazało się jednak, że zaobserwowane rozbłyski pochodzą z kosmosu, a nawet z najdalszych jego zakątków. Badając ich własności za pomocą obserwacji satelitarnych i naziemnych, mogliśmy dowiedzieć się, że ich pochodzenie wiąże się z kosmicznymi katastrofami. Ostatnio nowych fascynujących informacji dostarczyły nam detektory fal grawitacyjnych. O badaniach nad rozbłyskami gamma oraz teoriach na temat ich pochodzenia opowie prof. Agnieszka Janiuk.
7.04.2022, godz. 19.00
prof. Agnieszka Janiuk, Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
Cena biletu:
Bilet normalny 27 zł
Bilet ulgowy 19 zł
Bilety do kupienia na naszej stronie:
Prof. Agnieszka Janiuk zajmuje się astrofizyką wysokich energii, pracuje w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Jest absolwentką astronomii na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. W 2003 r. obroniła doktorat z wyróżnieniem w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika (CAMK), a w 2011 r. uzyskała habilitację. Odbyła staże naukowe w SISSA (Triest, Włochy), Harvard Center for Astrophysics (Boston, USA), w Instytucie Astronomii im. Maxa Plancka w Garching (Niemcy). Pracowała jako adiunkt w grupie astrofizyki obliczeniowej na Uniwersytecie Nevada (Las Vegas) i w CAMK w Warszawie. Jest autorką lub współautorką ponad 130 recenzowanych prac naukowych z astrofizyki wysokich energii. Głównymi obszarami jej zainteresowań badawczych są: astrofizyka dysków akrecyjnych w układach podwójnych, czarne dziury w Drodze Mlecznej, aktywne jądra galaktyk i kwazarów oraz pochodzenie błysków gamma.