O 16:23, z 24-godzinnym opóźnieniem spowodowanym zbyt silnym wiatrem, z Przylądka Canaveral wystartowała rakieta Atlas V, z sondą Solar Dynamics Observatory.

Po 4 minutach i 38 sekundach odrzucony został silnik rakietowy pierwszego stopnia RD-180 i uruchomiony silnik drugiego stopnia, „Centaur”. 10 sekund później odpadły osłony i odsłonięty został wynoszony w Kosmos ładunek. Główny silnik rakietowy wyłączono po 15 minutach i 17 sekundach. Rakieta i sonda znalazły się na wstępnej orbicie. W 103. minucie po silnik drugiego stopnia został uruchomiony po raz kolejny na nieco ponad 3 minuty. Po 108 minutach i 52 sekundach od startu, o 18:11, ładunek został odłączony od systemu, który wyniósł go w przestrzeń kosmiczną. Wszystko jak dotąd przebiega zgodnie z planem. Baterie słoneczne sondy zostały rozłożone, a ona sama przyjęła właściwą orientację.

Sonda przez następną dekadę ma obserwować Słońce i zachodzące na nim zmiany. Badania plam i słonecznych rozbłysków będą prowadzone za pomocą aparatów, których rozdzielczość jest większa niż jakiegokolwiek urządzenia badającego wcześniej Gwiazdę Dzienną. Napływająca ogromna ilość danych pozwoli na poznanie tajemnic ukrytych w jej wnętrzu.

Rakieta Atlas V krótko po starcie z Przylądka Canaveral 11 lutego 2010 roku. Na jej pokładzie znajduje się obserwatorium słoneczne Solar Dynamics Observatory.

Słońce ma wpływ na to, co dzieje się na Ziemi. Gwałtowne wybuchy na tarczy słonecznej mogą utrudnić lub wręcz uniemożliwić telekomunikację na naszej planecie. Wciąż nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy taki wybuch nastąpi. Poznanie procesów rządzących pogoda kosmiczną to jeden z głównych celów misji.

Na pokładzie sondy znajdują się trzy urządzenia naukowe:

• Atmospheric Imaging Assembly (AIA) będzie obserwować tarczę słoneczną i atmosferę gwiazdy w wielu długościach fali docierającego od nich promieniowania.
  • Helioseismic and Magnetic Imager (HMI) umożliwi badanie powierzchni Słońca przez pomiar ruchu każdego jej punktu. Na tej podstawie budowany będzie obraz oscylacji słonecznych.
  • Extreme Ultraviolet Variability Experiment (EVE) mierzyć będzie zmiany ilości promieniowania ultrafioletowego emitowanego przez gwiazdę.
Masa sondy to 3200 kilogramów (w tym 1400 kilogramów paliwa i 270 kilogramów aparatury naukowej). Jej długość i szerokość to 4,5 i 2,22 metra. Rozpiętość baterii słonecznych 6,25 metra. Będzie okrążać Ziemię po orbicie kołowej o promieniu 36 tysięcy kilometrów.

Logo misji Solar Dynamics Observatory. Sonda została wystrzelona 11 lutego 2010 roku, aby przez 10 lat badać dynamikę procesów zachodzących na Słońcu.

Rakieta Atlas V na Przylądku Canaveral. Na jej pokładzie znajduje się obserwatorium słoneczne Solar Dynamics Observatory.