Rosyjska Agencja Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej, Rosawiakosmos, zaproponowała rozbudowę ISS o moduł komercyjny – Enterprise. Ma to umożliwić uzyskanie dodatkowych funduszy z wynajmu partnerom z NASA, European Space Agency (ESA) i Japońskiej Agencji Kosmicznej NASDA.

Enterprise – moduł zaproponowany przez amerykański Spacehab Inc. I rozwijany prze RKK Energia znajdzie się w miejscu Docking and Stowage Module, znanego pod rosyjskim skrótem SSM, w rosyjskim segmencie ISS, na mocy porozumienia osiągniętego 16 lutego w Moskwie.

W zeszłym tygodniu Rosaviacosmos oficjalnie poprosiła NASA o ocenę planu zastąpienia Docking and Stowage Module przez Enterprise.

Enterprise zostanie dostarczony na orbitę przy pomocy rakiety Proton, co umożliwi RKK Energia poszerzenie projektu Enterprise tak, by umożliwiał on zarówno zamieszkanie, jak i prowadzenie badań. Spacehab i RKK Energia zaproponowały, by Enterprise stał się komercyjnym „studio multimedialnym” w przestrzeni kosmicznej.

Wcześniejsze plany zakładały, że moduł zostanie wyniesiony na orbitę przez rakietę Zenith o nośności 13 ton (Proton pozwala na wyniesienie ładunku o masie 21 ton).

Wynajmowanie Enterprise

Rosjanie planują wynająć moduł Enterprise swoim partnerom z NASA, European Space Agency (ESA) i Japanese Space Agency NASDA. Nowy moduł będzie oferowany w pakiecie z Sojuzem TMA, mogącym posłużyć jako „łódź ratunkowa” dla dodatkowych członków załogi pracujących na Enterprise. Dzięki tej kombinacji załoga ISS będzie mogła być zwiększona do 6 osób.

Obecnie NASA planuje zbudowanie modułu mieszkalnego (znanego jako U.S. Hab) zarówno jak i tak zwanego CRV – Crew Return Vehicle. Połączone mają zapewnić możliwość pobytu na ISS siedmiu osobom. Ale nie należy raczej oczekiwać, że projekt zostanie szybko zrealizowany – ostatnie prognozy NASA umiejscawiają go we wrześniu 2005 roku, natomiast CRV w grudniu tegoż samego roku….

Moduły japoński i europejski raczej nie dołączą do ISS przed odpowiednio majem i październikiem 2004. Tak więc zaplanowany na 2003 rok Enterprise może być dobrą alternatywą (chociażby tymczasowo).