W miniony poniedziałek dwójka rosyjskich kosmonautów: Fiodor Jurczychin oraz Aleksandr A. Misurkin odbyła trwający 6 godzin i 34 minuty spacer kosmiczny na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, pracując nad przystosowaniem MSK do przyłączenia nowego rosyjskiego modułu laboratoryjnego w grudniu tego roku.

Artykuł przygotował Witold Gospodarczyk.

Spacer rozpoczął się o godzinie 15:32 naszego czasu. Pierwszy z kosmonautów, Jurczychin , otworzył dok modułu „Pirs”, umożliwiającego opuszczanie MSK przez załogę i wyszedł na zewnątrz Stacji przemierzającej przestrzeń kosmiczną ok. 400 km ponad powierzchnią południowego Pacyfiku. Chwilę później dołączył do niego drugi kosmonauta. Przez następnych 6 godzin ich zadaniem była m.in. instalacja połączenia przewodów elektrycznych, które w przyszłości połączą Stację z modułem Wielozadaniowego Laboratorium (MLM: Multi-Purpose Laboratory module), które ma zostać wyniesione na orbitę pod koniec tego roku.

Misja Rosjan obejmowała jednak znacznie szerszy zakres zadań. Moduł MLM zastąpi moduł „Pirs”, który wykorzystując własny napęd oraz system kierujący lotem przyłączył się do stacji. „Pirs” zostanie wcześniej odłączony od stacji i skierowany w ziemską atmosferę. Wówczas inny moduł, „Poisk”, będzie pełnił funkcję obsługi kosmicznych spacerów.

Kamery zamontowane na hełmach astronautów zapewniają stałą obserwację spacerów kosmicznych.

Zmiany, które są konieczne do wykonania, obejmują odmontowanie specjalistycznego sprzętu znajdującego się w module „Pirs” i jego instalację w module „Poisk”, a także m.in. zmianę położenia kilku anten, wymianę zaworu systemu chłodzącego, doprowadzenie dodatkowych kabli zasilających i umieszczenie kilku nowych uchwytów dla kosmonautów. Do wykonania wszystkich przewidzianych zadań w przestrzeń wokół Stacji wysłane zostaną jeszcze trzy rosyjskie oraz dwa amerykańskie zespoły.

Rosyjski spacer był trzecim spacerem odbytym na zewnątrz MSK w tym roku, a już 169. od początku jej misji w 1998 roku. We wszystkich tych ekspedycjach udział wzięło 111 kosmonautów z ośmiu krajów. Sumaryczny czas kosmicznych spacerów wokół Stacji wynosi aktualnie 1067 godzin i 43 minuty, czyli ok. 44,5 dnia. Najbliższe ekspedycje odbędą się 9 oraz 16 lipca.

W poniedziałek 24 czerwca, o godzinie 22:06 spacer dobiegł końca. Fiodor Jurczychin spędził w przestrzeni kosmicznej poza stacją już 38 godzin i 26 minut, co daje mu 24. pozycję na liście kosmonautów o najdłuższym łącznym czasie odbytych kosmicznych spacerów. Jest o minutę lepszy od swojego kolegi z załogi, Pawła Winogradowa. Pierwszy lot na Stację Jurczychin odbył w 2002 roku, później odbył dwa długie pobyty w misjach statków „Sojuz” w 2007 i 2010 roku. Spędził poza Ziemią już prawie 400 dni. Misurkin przyleciał do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 28 marca tego roku, po raz pierwszy opuszczając Ziemię, i odbył w tym tygodniu swój pierwszy spacer kosmiczny.