Japońska firma kosmetyczna przedstawiła pierwszą linię produktów skierowaną na potrzeby astronautów. Marka Cosmology, efekt współpracy firm POLA i ANA, została ujawniona pod koniec sierpnia.

Linia kosmetyków zawiera płyn do mycia twarzy oraz balsam i już została przyjęta przez japońską agencję kosmiczną JAXA. Jak donosi CNN, produkty te zostaną za rok wysłane na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) w torbie podróżnej japońskiego astronauty Kimiya Yui.

Projekt wszedł w życie we wrześniu 2020 roku jako CosmoSkin i miał na celu ułatwienie codziennej pielęgnacji skóry tak, by można było wygodnie używać kosmetyków w ekstremalnych warunkach kosmosu. W marcu 2022 JAXA zadecydowała, że linia kosmetyków stworzona przez Cosmology zostanie wysłana na ISS. Doszło do tego w ramach szukania pomysłów na artykuły gospodarstwa domowego, które pomogą rozwiązać problemy często występujące u astronautów.

„Mając na uwadze wypowiedzi astronautów, którzy spędzili czas w surowym środowisku, szukamy pomysłów na produkty codziennego użytku, które polepszą jakość życia w nieważkości jak i pomogą rozwiązać problemy na Ziemi” – oznajmiła POLA.

Według Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) pogorszenie stanu skóry jest jednym z głównych szkodliwych dla zdrowia astronautów skutków. Stanowi to problem, jako że jest ona największym ludzkim organem, który na dodatek jest wysoce wrażliwy na negatywny wpływ przebywania w przestrzeni kosmicznej.

Astronauci potrzebują kosmetyków do pielęgnacji. Badania pokazały, że długi pobyt na ISS wpływa na to, że po powrocie na Ziemię skóra staje się piecząca, swędząca i wrażliwa. Przyczyną tego może być to, że wentylacja na ISS wysusza skórę i sprawia, że jest ona podatna na zadrapania i podrażnienia. Przypuszcza się również, że w warunkach mikrograwitacji skóra robi się cieńsza, co może przyspieszać starzenie.

To nie będzie pierwszy raz kiedy to kosmetyki zostaną wysłane na ISS. W przeciwieństwie do zwykłych produktów pielęgnacyjnych firma Cosmology zadbała o to, by jej linia odpowiadała szczególnym potrzebom astronautów. Na przykład zasoby wody na ISS są ograniczone, więc żel do twarzy został wyprodukowany tak, aby mógł zostać zmyty bez jej użycia. Balsam natomiast jest w stanie półstałym, dzięki czemu podczas aplikowania go w stanie nieważkości nie rozprzestrzenia się on po całej stacji.

Konsumenci, którzy nie mają ochoty lecieć 400 km nad Ziemię, by pożyczyć trochę kremu od Kimiya Yui, będą mogli mieć swoje kosmiczne kosmetyki na Ziemi. Będą one dostępne już za miesiąc w pomniejszonej wersji.

Korekta — Rafał Górski