Obserwatorzy komet zadają sobie pytanie: Jak jasna okaże się w ciągu najbliższych miesięcy kometa Ikeya-Zhang? Odpowiedzi nie sposób zgadnąć. Wydaje się jednak, że stanie się ciekawym do obserwacji obiektem.

Kometa przejdzie przez peryhelium swojej orbity 18 marca, odkryto ją 1 lutego. Początkowo wydawało się, że będzie to najjaśniejsza kometa od dziesięciu lat i próbowano łączyć ją z jedną jasnych komet widocznych w XVI wieku. Dalsze badania ostudziły jednak ten entuzjazm.

W tej chwili kometa Ikeya-Zhang jest widoczna za pomocą lornetki lub niewielkiego teleskopu jako mgiełka piątej jasności gwiazdowej z warkoczem o długości 5 stopni (dołączony do informacji rysunek powinien pomóc w jej odnalezieniu).

Jej jasność wzrasta. Może dojść nawet do trzeciej wielkości gwiazdowej. Byłaby wtedy widoczna nawet gołym okiem (oczywiście nadal sprzęt optyczny poprawiałby jej widoczność). Szczególnie dobre warunki do jej obserwacji wypadna w kwietniu, kiedy kometa będzie blisko Ziemi i świecić będzie na tle czarnego nieba.

Raczej nie należy się spodziewać sukcesu komety Hale-Bopp, która przyciągała uwagę obserwatorów w marcu i kwietniu 1997 roku. Komety lubią jednak płatać niespodzianki, zarówno miłe jak i niemiłe. Okazać się może, że rzeczywista jasność komety będzie kilkukrotnie wyższa niż spodziewana lub kilkukrotnie niższa. Zachęcamy do obserwacji!