W nocy z 1 na 2 sierpnia ósma planeta Układu Słonecznego znajdzie się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. Uzbrojeni w silne lornetki lub niewielkie teleskopy możemy spróbować odnaleźć ten obiekt o jasności około 7,8 wielkości gwiazdowej.

Dokładnie o godzinie 0:00 w piątek, 2 sierpnia 2002 roku, Neptun będzie się znajdował w gwiazdozbiorze Koziorożca w punkcie o następujących współrzędnych: rektascensja 20h48m2s, deklinacja -17o46’59”.

Odnalezienie planety wśród gwiazd Koziorożca będzie wymagać sporej wprawy. Konieczne okaże się użycie mapki (potrafią ją sporządzić programy symulujące wygląd nieba).

Obserwacje warto prowadzić kilka dni po opozycji, gdyż 2 sierpnia około północy wschodzi znajdujący się mniej więcej w ostatniej kwadrze Księżyc. 8 sierpnia znajdzie się on w nowiu. To najlepszy okres na poszukiwanie Neptuna.

Neptun (odkryty w 1846 roku przez J.G. Gallego na podstawie obserwacji oddziaływania grawitacyjnego na Urana) obiega Słońce w ciągu około 165 lat.

Przy okazji warto też poszukać dużo jaśniejszego Urana. Znajduje się on na granicy gwiazdozbiorów Koziorożca i Wodnika, w punkcie o współrzędnych: rektascensja 22h0m6s, deklinacja -13o2’50”. Opozycja planety wypada 21 sierpnia. Urana (o jasności około 6 magnitudo) łatwo znaleźć przy użyciu lornetki (teoretycznie znajduje się on na granicy widoczności gołym okiem).