Pod koniec lipca odkryto dwie nowe komety zbliżające się po raz pierwszy do Słońca. Obecnie stają się one tak jasne, że mogą być obserwowane przez lornetki lub niewielkie teleskopy.

Pierwszą z komet odkrył wizualnie 22 lipca Niemiec Sebastian Hoenig z Dossenheim. Użył do tego 25-centymetrowego teleskopu Schmidta-Cassegraina. Kometa otrzymała jego nazwisko i oznaczenie C/2002 O4. Z powodu pełni Księżyca nikt nie widział jej aż do 27 lipca. Obecnie świeci ona ponad północno-zachodnim horyzontem po zapadnięciu wieczornych ciemności. Jej jasność to około 8 magnitudo (czyli zbyt mało, by stać się obiektem widocznym gołym okiem). Maksimum jasności kometa osiągnie we wrześniu. Znajduje się ona obecnie tak daleko na północnym niebie, że może być obserwowana zarówno po zapadnięciu zmroku jak i przed świtem.

Obecnie znajduje się w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy, w pobliżu gwiazdy Kochab. W najbliższych tygodniach przeniesie się do Wielkiej Niedźwiedzicy, gdzie osiągnie maksimum jasności (prawdopodobnie około 7 magnitudo, czyli nadal zbyt mało na obserwacje nieuzbrojonym okiem)

Rysunek przedstawia drogę komety C/2002 O6 (SWAN) na tle gwiazdozbiorów Wielkiej Niedźwiedzicy i Małego Lwa na przełomie sierpnia i września 2002 roku. Położenie komety zaznaczono dla godziny 22:00 (poprzedniego dnia, bo rysunek jest amerykański).

Druga kometa, oznaczona C/2002 O6 (SWAN), została zaobserwowana w mniej tradycyjny sposób. Masayuki Suzuki z Tochigi w Japonii dostrzegł ją na zdjęciach wykonanych 25 i 27 lipca przez instrument Solar Wind Anisotropies (SWAN) znajdujący sie na badającej Słońce sondzie Solar and Heliospheric Observatory (SOHO). Wizualne potwierdzenie obserwacji przyszło 1 sierpnia, kiedy Alan Hale dostrzegł kometę za pomocą 20-centymetrowegi reflektora. W obserwacjach nie przeszkodził mu ani Księżyc, ani świt, ani chmury.

Mimo jasności większej niż Hoenig, SWAN jest obiektem trudniejszym do dostrzeżenia. Jej jasność to 6 magnitudo lecz znajduje sie ona na niebie stosunkowo blisko Słońca i świeci nisko nad północnym horyzontem. Obecnie przemieszcza się między konstelacjami Wielkiej Niedźwiedzicy i Małego Lwa, a jej jasnośc zwiększa się.

Zapraszamy do obserwacji.