24 grudnia o godzinie 15:36 Słońce skryje się pod horyzontem. O ile pogoda dopisze, na ciemniejącym niebie dzieci poszukiwać będą pierwszej gwiazdki. Podajemy kilka wskazówek gdzie jej szukać.

Radzimy rozpocząć poszukiwania około godziny 16:00-16:15. Słońce znajdzie się już wtedy kilka stopni poniżej linii horyzontu i możliwa stanie się obserwacja najjaśniejszych ciał niebieskich.

Około 45 stopni ponad zachodnim horyzontem wypatrzyć można Wegę – najjaśniejszą gwiazdę w konstelacji Lutni. Drugą kandydatką na pierwszą gwiazdkę może być Kapella – najjaśniejszy obiekt w Woźnicy. Należy jej szukać około 30 stopni ponad północno-wschodnim horyzontem.

Obie gwiazdy mają podobne jasności i trudno zgadnąć, którą z nich dostrzeżemy jako pierwszą. Może to zależeć od lokalnych warunków – na przykład zamglenia. Rodzeństwom polecamy podzielenie się pracą. Im szybciej znajdziecie gwiazdkę, tym szybciej zasiądziecie do wigilijnego stołu i tym szybciej przybędzie Święty Mikołaj, Aniołek, Gwiazdka, czy inna magiczna postać, na którą czekacie, z prezentami (bądź rózgą :). Dokładnie 15 lat temu, 24 grudnia 1987 roku, rozpoczęła się moja przygoda z astronomią. Pod choinką znalazłem książkę, która rozpaliła moje zainteresowanie niebem.

W poszukiwaniach pierwszej gwiazdki możemy natknąć się na jeszcze jeden jasny obiekt. Odnajdziemy go około 10 stopni ponad północno-wschodnim horyzontem (nieco na prawo i niżej niż Kapella). To przebywająca obecnie w Byku planeta Saturn. A co było pierwszą gwiazdką Poszukajmy pierwszej gwiazdki„>rok i Oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę„>dwa lata temu?

W wigilijną noc warto jeszcze kilka razy rzucić okiem na niebo. O 19:20 wzejdzie Jowisz świecący w gwiazdozbiorze Raka jasnym i spokojnym światłem. Niewiele później na niebie ukaże się przebywający w Lwie chudnący Księżyc w fazie 76 procent. O północy, w momencie rozpoczynania się w kościołach pasterek, oba te ciała niebieskie świecić będą kilkadziesiąt stopni ponad wschodnim horyzontem (Jowisz na prawo i wyżej niż Miesiączek). Tymczasem Saturn będzie już wtedy na wysokości 60 stopni, prawie w kierunku południowym.

O północy w pełnej krasie zobaczyć będzie można gwiazdozbiory nieba zimowego: Oriona (z mgławicą M42, Rigelem i Beltegeuzą), Wielkiego Psa (z Syriuszem – najjaśniejszą gwiazdą nocnego nieba), Bliźnięta (z Kastorem i Polluksem), Małego Psa (z Procjonem), Woźnicę (z Kapellą) i Byka (z Aldebaranem i Plejadami).

Zimowa (i miejmy nadzieję – pogodna) noc potrwa do godziny 7:49. Do tego czasu zobaczymy na niebie jeszcze dwie planety – Wenus i Marsa. Obie wzejdą prawie jednocześnie – o 3:40 i będą przebywać na niebie (w gwiazdozbiorze Wagi) bardzo blisko siebie. Jednak Wenus będzie od Marsa znacznie jaśniejsza (jaśniej od niej świecić będzie jedynie Księżyc).

Wszystkim naszym Czytelnikom z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia życzymy aby upłynęły one w ciepłej, spokojnej, radosnej i rodzinnej atmosferze przy dźwięku kolęd, w blasku lampek choinkowych.