13 grudnia około 21:00 Księżyc znajdzie się 6 stopni od Jowisza. Poniedziałek (i wtorek) to także najlepszy czas na obserwacje Geminidów.

Do złączenia między Srebrnym Globem (w fazie 53 procent) i planetą (świecącą blaskiem -2,5 magnitudo) dojdzie na granicy gwiazdozbiorów Ryb i Wodnika. Obserwacje można prowadzić od zmierzchu aż do zachodu obu ciał niebieskich (około północy).

Położenie radiantu Geminidów

Położenie radiantu Geminidów w pobliżu Kastora i Polluksa – dwóch jasnych gwiazd w Bliźniętach. Wszystkie meteory należące do roju poruszają się tak, że przedłużenia ich śladów przechodzą przez radiant. Zdają się więc wybiegać z jednego punktu na niebie.   Mapka została przesłana przez Kamila Złoczewskiego z Pracowni Komet i Meteorów.

W drugiej części nocy warto wypatrywać meteorów należących do Geminidów, jednego z najaktywniejszych rojów na niebie. Jego maksimum wypada zwykle 13 lub 14 grudnia (w bieżącym roku przewiduje się je na 14 grudnia). Radiant roju znajduje się w konstelacji Bliźniąt. W ciągu godziny naliczyć można kilkadziesiąt śladów.

W tegorocznych obserwacjach spadających gwiazd nie przeszkadza Księżyc. Około 2:00 radiant góruje wysoko ponad południowym widnokręgiem.

Zachęcamy do obserwacji!