Wszechświat to fascynujące miejsce pełne niesamowitych zjawisk, które czasem wykraczają poza granice naszego pojmowania. Dla osoby postronnej wszystkie próby zrozumienia tychże zjawisk przypominać mogą czarną magię. Fakt, że jest wręcz przeciwnie, w swojej książce udowadnia Carl Sagan – astrofizyk pomagający między innymi przy misji Voyager. Mimo że Kosmos po raz pierwszy wydany został prawie 40 lat temu, nadal pomaga w zapoznawaniu kolejnych pokoleń ze światem astronomii. Dodatkowo, nowe wydanie tej książki ponownie pozwala nam zanurzyć się w stworzoną przez autora mieszankę filozofii i nauki.

Początkowo, książka miała pomóc w popularyzacji astronomii, dzięki czemu napisana jest ona dosyć prostym i zrozumiałym dla każdego językiem. Nie przeszkadza to autorowi w ciekawym przedstawianiu wiedzy o Wszechświecie. To właśnie połączenie tych dwóch czynników przyczyniło się do tak dużego sukcesu Kosmosu. W 13 rozdziałach autor opisuje historię stopniowego badania coraz dalszego kosmosu oraz przybliża najciekawsze pozaziemskie odkrycia. To wszystko doprawione jest filozoficznymi pytaniami stawianymi przez autora oraz rozważaniami nad naturą ludzką, oraz sposobami komunikacji z obcymi rasami.

Książka przykuwa uwagę od początku do końca, ani razu w trakcie czytania nie odczułem znużenia opisywanymi zagadnieniami. Wspaniały, sentymentalny wstęp, w którym autor rozbudza pragnienie odkrywania nieznanego, wprowadza czytelnika w stan fascynacji tym, co znajduje się poza Ziemią. Dodatkowo, o odkryciach ludzkości nie pisze niezależny obserwator, lecz człowiek, który był zaangażowany w jedne z pierwszych projektów badawczych NASA. Styl pisania przyciąga wyważeniem między naukową zwięzłością i poetyckimi opisami.

Kosmos Carla Sagana do dzisiaj jest jedną z najlepszych książek poświęconych pozaziemskim badaniom. Nowe wydanie pozwoliło uwspółcześnić język oraz zaktualizować informacje na temat pewnych opisywanych zagadnień. Książce nie da się zarzucić żadnych poważnych błędów. Jest to pozycja uniwersalna, a prowadzone w niej rozważania – ponadczasowe. Nawet po 40 latach nadal bawi i rozwija wszystkich, od ludzi niezwiązanych z astronomią po kosmicznych wyjadaczy.

Tytuł: Kosmos
Autor: Carl Sagan
Wydawca: Zysk i S-ka
Stron: 456
Data wydania: 05.09.2016

Dziękujemy wydawnictwu Zysk i S-ka za udostępnienie książki do recenzji!

Jan Nowosielski