Zorze polarne to zjawiska, które kojarzą nam się z krajami skandynawskimi oraz regionami okołobiegunowymi. Tymczasem występują one na znacznie większą skalę, również na innych planetach Układu Słonecznego. Sonda Cassini zaobserwowała zorze występujące w okolicach bieguna południowego Saturna. Powstają one, gdy naładowane cząsteczki wpadają w górne warstwy atmosfery i sprawiają, że gaz zaczyna lekko świecić.

Zorze obracają się z lewej strony na prawą, okrążając planetę w ciągu około 70 minut.  Ten filmik został złożony ze zdjęć wykonywanych 20 lipca właśnie przez ponad godzinę, czyli czas obejmujący jeden taki obrót. Ciemny region widoczny u góry to nocna strona Saturna. Ta zwiewna „mgiełka” przy powierzchni Saturna to właśnie zorza polarna widziana przez kamerę z pokładu sondy Cassini.

Na tej animacji widoczne jest również inne zjawisko. Przemieszczające się w tle jasne punkty to gwiazdy. Można zauważyć, że gdy zbliżają się one do powierzchni gazowego olbrzyma, kierunek ich ruchu lekko się odchyla. Wynika to z uginania promieni świetlnych przez atmosferę planety.

Katarzyna Mikulska