Pobranie próbek wiatru słonecznego, czyli naładowanych cząstek, wyrzucanych w kosmos przez Słońce, będzie celem bezzałogowej misji NASA, której planowany start ma nastąpić 30 lipca. Będzie to pierwsza misja, która dostarczy materiały pochodzące spoza układu Ziemia – Księżyc.

W październiku 2001 misja Genesis dotrze do miejsca, dostatecznie oddalonego od ziemskiej magnetosfery, w którym zacznie pobierać słoneczne cząstki. Potrwa to do kwietnia 2004 roku, kiedy to statek wyruszy w swą powrotną drogę na Ziemię.

Misja ta będzie Kamieniem z Rosetty naszej wiedzy o układzie słonecznym, ponieważ ukaże nam ona fundamenty, na których układ ten powstał” – powiedział Chester Sasaki, kierownik projektu z Jet Propulsion Laboratory w NASA.

Naukowcy uważają, że powierzchnia Słońca, z której pochodzi słoneczny wiatr, zachowała pierwotną budowę mgławicy „z pierwszych dni stworzenia”. Badanie zgromadzonego materiału ma wyjaśnić zagadnienia związane z ewolucją naszego układu.

Start sondy ma nastąpić 30 lipca 2001 z platformy SLC-17A na przylądku Canaveral na Florydzie. Boeing Delta 2 wyniesie sondę z opóźnieniem związanym z wcześniejszym startem Mars Odyssey.