Teleskop kosmiczny Hubble’a wciąż objęty jest testami kalibracyjnymi związanymi z ostatnim remontem. Zostały one jednak chwilowo zawieszone, by dostarczyć nowych obrazów śladu uderzenia nieznanego ciała w powierzchnię Jowisza.

Kolizja, o której Jowisz pod ostrzałem„>pisaliśmy kilka dni temu, została zaobserwowana 19 lipca przez astroamatorów jako czarna plama na powierzchni planety. Z wykonanych następnie obserwacji za pomocą dużych teleskopów naziemnych wynikło niemal jednoznacznie, że plama jest blizną po uderzeniu nieznanego dotąd obiektu, prawdopodobnie komety lub planetoidy. Co ciekawe, zderzenie miało miejsce niemal dokładnie 15 lat po analogicznym wydarzeniu z kometą Shoemaker-Levy 9 w roli głównej.

Wykonane 23 lipca zdjęcia z Hubble’a dostarczają nowych informacji, gdyż są jak zwykle znacznie wyraźniejsze niż te powstałe na Ziemi. Udało się w nich dostrzec granulację materii w „ogonie” obiektu, spowodowaną przez turbulencje atmosfery Jowisza.

Postać plamy zmienia się wręcz z godziny na godzinę z powodu dynamiki atmosfery. Dzięki optycznym zdjęciom z Hubble’a i naziemnym fotografiom w innych pasmach naukowcy mają nadzieję wyjaśnić i opisać procesy zachodzące w okolicach miejsca upadku. Szacuje się, że pocisk, który uderzył w Jowisza, miał ok. 200 metrów średnicy, a więc był wielokrotnie większy niż tajemniczy obiekt stojący za słynną katastrofą tunguską.

Dodatkowym powodem do zadowolenia ekipy NASA może być potwierdzenie sukcesu Ostatnia misja do Teleskopu Hubble'a zakończona„>ostatniej misji remontowej, która m.in. zainstalowała na Hubble’u nową kamerę WFC3.

Paweł Laskoś-Grabowski