O obiekcie:

Caldwell 30 to galaktyka spiralna ulokowana w konstelacji Pegaza. Znajduje się około 50 milionów lat świetlnych od Ziemi. Galaktyka jest najjaśniejszą w grupie galaktyk NGC 7331, zwanych Deer Lick. Często nazywa ją się odpowiednikiem Drogi Mlecznej przez podobny rozmiar, kształt oraz masę. Również w jej centrum (tak jak w centrum Drogi Mlecznej) znajduje się supermasywna czarna dziura. Caldwell 30 znajduje się około pół stopnia od Kwintetu Stephana, pierwszej odkrytej zwartej grupy pięciu galaktyk połączonych grawitacyjne. Jak wiele innych obiektów w katalogu, została odkryta przez Williama Herschela w 1784 roku.

• Typ obiektu: galaktyka spiralna
  • Jasność obserwowalna: +9.5
  • Gwiazdozbiór: Pegaz
  • Deklinacja: +34d 25m 01s
  • Rektascensja: 22h 37m 05s
  • Rozmiar kątowy: 10.5 x 4.2

Najlepiej na półkuli północnej widać ją w czasie późnojesiennym. W jej obserwacjach potrzebny będzie teleskop lub duża lornetka; przy sporym zanieczyszczeniu świetlnym zobaczymy tylko centralne jądro galaktyki. Jeżeli będziemy mieli przyjemność obserwować pod czystym niebem, to ukażą nam się rozległe ramiona spiralne galaktyki. Z naszej perspektywy galaktyka jest pochylona i wygląda trochę jak miniaturowa wersja Galaktyki Andromedy.

Wiktoria Nowakowska