Zdjęcie w tle: ESO/J.Pérez

O obiekcie:

Caldwell 71, znany również jako NGC 2477, jest gromadą otwartą zajmującą miejsce na sferze niebieskiej w Gwiazdozbiorze Rufy w odległości około 4200 lat świetlnych od Słońca. Ze względu na to, że obiekt może sprawiać wrażenie gęstego oraz sferycznosymetrycznego, istnieje szansa, że zostanie przez obserwatora błędnie sklasyfikowany jako gromada kulista. Gromada zawiera w sobie około 300 gwiazd, z których najjaśniejsza ma jasność obserwowalną równą około 9,8^{m}. Wiek NGC 2477 szacowany jest na około 700 milionów lat.

Caldwell 71 został odkryty przez francuskiego astronoma Nicolasa de Lacaille’a podczas wyprawy Francuskiej Akademii Nauk na Przylądek Dobrej Nadziei w latach 1750-1754.

• Typ obiektu: gromada otwarta
  • Jasność: 5,8^{m}
  • Gwiazdozbiór: Rufy
  • Deklinacja: –38^{\circ} 31' 48''
  • Rektascensja: 07^{h} 52^{m} 10^{s}
  • Rozmiar kątowy:  27' \times 27'
  • Promień: 16 ly

Najlepsze warunki do obserwacji C71 można znaleźć od grudnia do lutego na półkuli południowej oraz na niskich szerokościach geograficznych (φ < 42^{\circ}) półkuli północnej w trakcie zimy. Obiekt można dostrzec nieuzbrojonym okiem, jednak należy zadbać o odpowiednie miejsce obserwacji z niskim poziomem zanieczyszczenia świetlnego. Przy użyciu 3,1-calowego refraktora możliwe jest zaobserwowanie luźno upakowanej, sferycznosymetrycznej grupy gwiazd. C71 znajduje się niecałe 2 stopnie na północ od ζ Pup.

Fragment mapy nieba z zaznaczonym C71 (NGC 2477). Jasność tego obiektu znajduje się na granicy progu widzialności dla ludzkiego narządu wzroku.

Dawid Bielski

Interesuję się fizyką, astronomią oraz matematyką. Aktywnie uczestniczę w spotkaniach Klubu Astronomicznego Almukantarat, a w 2. klasie zostałem finalistą 73. Olimpiady Fizycznej.