Posługując się powszechnie dostępnym teleskopem, wyposażonym w najnowszy instrument do poszukiwania planet, astronomowie odkryli planetę pozasłoneczną. Okrąża ona bardzo młodą gwiazdę znajdującą się 100 lat świetlnych od nas. Znalezisko to może oznaczać, że naukowcy znaleźli metodę, żeby znacząco przyspieszyć tempo znajdowania pozasłonecznych planet.

W ciągu ostatnich dwóch dekad, astronomowie przeglądnęli około 3000 gwiazd w poszukiwaniu planet” – mówi Jian Ge, profesor astronomii z Uniwersytetu Florydy. – „Sukces naszego nowego instrumentu pokazuje, że wkrótce będziemy mogli przeglądać gwiazdy znacznie szybciej i taniej – być może w ciągu najbliższych dwudziestu lat przeszukamy kilkaset tysięcy gwiazd„.

Wynik astronomów jest ważny ze względu na obiekt, który odkryli. Jest to planeta, o masie równej połowie masy Jowisza, okrążająca gwiazdę w wieku 600 milionów lat, bardzo młodą gdy porównać ją z liczącym sobie prawie 5 miliardów lat Słońcem.

TO jedna z najmłodszych gwiazd posiadających planetę” – mówi Ge. Być może jeszcze ważniejszy jest jednak fakt, że użyty do odkrycia planety instrument może dostarczyć łatwo dostępnej metody do znajdowania planet, w tym również takich, na których mogłoby zaistnieć życie.

Planety pozasłoneczne są zazwyczaj zasłonięte przez blask ich gwiazd macierzystych, więc trudno zaobserwować je wizualnie. Od lat dziewięćdziesiątych naukowcy wykorzystują pomiary dopplerowskiej prędkości radialnej, by wykryć drgania gwiazdy, spowodowane oddziaływaniem grawitacyjnym planety.

Za pomocą tej metody odkryto znaczną większość z ponad 160 znanych planet pozasłonecznych. Praca polega na poszukiwaniu w spektrum gwiazdy śladów dopplerowskiego przesunięcia, który wynika z oddalania się gwiazdy i planety od wspólnego środka masy. Głównym instrumentem przy tej technice jest spektrograf, którego wadą jest to, że zbiera jedynie niewielki procent fotonów pochodzących ze źródła światła. Dlatego spektrograf musi być stosowany z wraz ze stosunkowo dużym teleskopem.

Nowy instrument to Exoplanet Tracker, inaczej ET, który zastępuje spektrometr interferometrem. Dzięki interferometrowi instrument łapie 20 procent docierających fotonów, dzięki czemu pomiar prędkości radialnej jest znacznie bardziej precyzyjny.

Instrument kosztował zaledwie 200 tysięcy dolarów, pięć razy mniej niż spektrografy wykorzystywane do poszukiwania planet. Dodatkowo, instrument jest mniejszy i lżejszy. Idea oparta jest o pomysł, który w 1997 roku zaproponował David Erskine z Narodowego Laboratorium Lawrence Livermore. ET został zamontowany na 90 centymetrowym teleskopie systemu Coude feed na w Obserwatorium Kitt Peak.

Podobnie jak współcześnie używane spektrografy, interferometr Ge mierzy prędkość radialną jedynie dla jednego obiektu na raz. Ale ekipa Ge zaprezentowała, że instrument może również pracować równolegle, równocześnie badając kilka gwiazd. Ta cecha stanowi o jego wielkiej potencjalnej użyteczności. Obecnie naukowcy pracują nad wersją przyrządu zdolną prowadzić pomiary dla 100 gwiazd jednocześnie.

Na wiosnę ET będzie pracować na 2,5 metrowym teleskopie szerokokątnym w Obserwatorium Apache Point, należącym do Sloan Digital Sky Survey. Na rozwój instrumentu, naukowcom przyznano grant w wysokości 875 tysięcy dolarów. W fazie planowania jest również jeszcze bardziej złożony, długoterminowy projekt.

Używany obecnie mały teleskop zamontowany jest na małej wieży w sąsiedztwie innego 2,1 metrowego teleskopu. Zebrane światło trafia na dół, do pokoju którego większość zajmuje standartowy spektrograf, a niewielki ET stoi kącie.

Nowa planeta jest najdalszym obiektem znalezionym za pomocą techniki dopplerowskiej przez tak mały teleskop. Teleskopów o średnicy poniżej metra jest na świecie setki, tych o średnicy 2 i 3 metry – jedynie kilka, i wszystkie są oblegane przez naukowców z całego świata. Według Ge, wystarczy 12 nocy pracy małego teleskopu aby trafić na obiecującego kandydata.

Szukanie planet nigdy nie jest łatwe. Przy opisywanym odkryciu naukowcy długo musieli upewnić się, czy rzeczywiście „widzą” planetę. Było to konieczne, ponieważ młoda gwiazda, której masa to 80 procent masy Słońca, generuje silne pole magnetyczne i charakteryzuje się dużą ilością plam. Duża plama może być fałszywym sygnałem o obecności planety na orbicie.

Aby wykluczyć tą możliwość posłużono się innym teleskopem. Greg Henry za pomocą automatycznego teleskopu określił, że gwiazda zmienia swą jasność wraz z rotacją, z okresem 12 dni. Tym samym kandydatka na planeta, której okres obiegu jest krótszy niż pięć dni, nie może być powracającą wraz z rotacją gwiazdy plamą, a rzeczywiście poszukiwaną planetą.

Obserwowana gwiazda leży w kierunku gwiazdozbioru Panny. Wobec krótkiego okresu obiegu musi znajdować się bardzo blisko gwiazdy, a na jej powierzchni jest bardzo gorąco. To oznacza, że planeta ta leży poza „nadającą się do zamieszkania” strefą dla tej gwiazdy.