Tegoroczne Wiosenne Warsztaty Naukowe odbywały się od 18 do 21 maja. W ich trakcie mieliśmy okazję zwiedzać budynki Uniwersytetu Warszawskiego jak i uczestniczyć w przygotowanych przez doktorów zajęciach.

Jednym z pierwszych zadań, z jakimi przyszło nam się zmierzyć, było opracowywanie próbnych posterów. Nie było to proste zadanie, ponieważ większość z nas zetknęła się z tym rodzajem prezentowania pracy po raz pierwszy, jednak każdy z nas poradził sobie z tym zadaniem. Następnym punktem warsztatów było spotkanie w Laboratorium Ciężkich Jonów Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie mogliśmy poznać historie obiektu i działanie sprzętu, jakim dysponuje uczelnia. To, co w sposób szczególny mnie zadziwiło, to rozmiary maszyn. Nigdy nie spodziewałbym się, że aparatura do mierzenia w tak mikroskopijnej skali wymaga tyle przestrzeni. Kolejnym punktem naszego programu była wizyta w Laboratorium Optyki Spektroskopowej, w którym to pokazywano nam, jak fascynującym przedmiotem badań potrafi być światło. Oprowadzający nas doktoranci pokazali nam rezultaty swojej pracy, jak i ciekawe sztuczki z użyciem wiązki lasera. Tym, co przyciągnęło, w sposób szczególny, moją uwagę było przepalanie monety za pomocą wiązki lasera. Ostatnim z laboratoriów, jakie odwiedziliśmy, było laboratorium chemiczne. Oprowadzający nas chemicy również opowiedzieli nam o doświadczeniach, jakie w danym momencie prowadzili, pozwolili również samodzielnie przeprowadzić parę doświadczeń. Najbardziej fascynują rzeczą, jaką nam tam pokazano były ferrofluidy, czyli substancje ciekłe ulegające polaryzacji w polu magnetycznym. Jedną z ostatnich rzeczy, jakie zwiedzaliśmy w Warszawie, był przepiękny ogród botaniczny. Park ten zachwycał swoim urokiem z uwagi na rozmaite gatunki roślin, jakie kwitły w ogrodzie.

Najważniejszą częścią warsztatów było spotkanie projektowe, w trakcie którego zostały nam przedstawione wszystkie projekty, jakie mieliśmy opcje robić na letnim obozie astronomicznym Almukantaratu. Finalnie zdecydowaliśmy się na cztery projekty, które dotyczą: Astrobiologii, Lotów Kosmicznych, Budowy Stacji Pogodowej i Fizyki.

Uczestniczenie w WWN było dla mnie niezwykle przyjemne, nie tylko z uwagi na atrakcje, jakie był w ich trakcie, ale również z uwagi na to, jakich ludzi mieliśmy okazje spotkać. Uważam wyjazd za niezwykle udany i z pewnością będę go miło wspominał.

Sebastian Syty