Po planetarium udostępnionym przez giganta z Mountain View, nadeszła odpowiedź z Redmond. Laboratoria Microsoft Research wydały wersję beta nowego programu planetarium – WorldWide Telescope.

WorldWide Telescope to nie tylko widok nieba z dowolnego miejsca na Ziemi o dowolnej porze. Prezentowany wygląd nieba to prawdziwe zdjęcia wykonane w ramach wielu programów badawczych i misji kosmicznych – w świetle widzialnym i innych zakresach promieniowania. Naturalnie można swobodnie przesuwać pole widzenia i powiększenie, a zdjęcia aktualnie oglądanych fragmetów nieba pobierają się na bieżąco z Internetu.

Swobodne przemieszczanie się po niebie i zmiany powiększenia wymagają ładowania i łączenia wielu zdjęć. W WorldWide Telescope obrazy mają być łączone na tyle płynnie, że przejścia między nimi będą niezauważalne dla użytkownika. W praktyce wymaga to jednak bardzo szybkiego łącza internetowego i dobrego sprzętu.

Wygodnym elementem programu są kolekcje – dzięki nim szybko obejrzymy obiekty katalogu Messiera, planety Układu Słonecznego czy jaśniejsze gwiazdy. Na temat każdego obiektu dostępne są szczegółowe parametry i dane z katalogów. Warto wspomnieć również o przygotowanych przez naukowców „wycieczkach” po niebie, prezentujących różne zagadnienia astronomii. Wreszcie, program obsługuje interfejs ASCOM, za pomocą którego można jednocześnie sterować teleskopem.

Wersja Beta WorldWide Telescope jest dostępna do pobrania pod adresem: www.worldwidetelescope.com. Wymagania sprzętowe: procesor 2 GHz, karta graficzna z akceleratorem 3D, 1 GB RAM, 1 GB wolnego miejsca na dysku twardym; połączenie z Internetem. Dostępna jest również wersja dla komputerów Mac.