22 lipca na pokładzie rakiety Atlas IIA zostanie wyniesiony w kosmos najnowszej generacji satelita meteorologiczny, zbudowany na zlecenie NASA oraz NOAA.

GOES-M jest już piątym tego typu satelitą geostacjonarnym, przekazującym informacje o pogodzie. Jest on za to pierwszym, wyposażonym w rewolucyjne urządzenie służące do wykonywania zdjęć atmosfery Słońca. Urządzenie nosi nazwę Solar X-Ray Imager. Satelita potrafi jednocześnie robić zdjęcia oraz dokonywać badań atmosfery.

Solar X-Ray Imager to nowe urządzenie wśród satelitów meteorologicznych. GOES-M co minutę będzie wykonywał za jego pomocą zdjęcia atmosfery Słońca. Następnie, przesłane zdjęcie zostanie poddane szczegółowej analizie i na jego podstawie będzie można przewidzieć warunki pogodowe w kosmosie.

Przewidywanie pogody w kosmosie na taką skalę to niezwykle ważna rzecz. Wybuchy na Słońcu szkodziły w dużym stopniu sztucznym satelitom. Często po takiej „fali” tracono z nimi łączność lub ulegały one zniszczeniu. Skorzystają również na tym naukowcy, astronauci oraz piloci latający na wysokich pułapach.

Start rakiety Atlas IIA odbędzie się w niedzielę 22 lipca i będzie go można obejrzeć na kanale NASA TV o godzinie 1:30 w nocy.

Jan Lemiech