Kometa C/2001 Q4 przeszła 15 maja przez peryhelium swojej orbity (punkt najbliższy Słońcu). Nadal jest ciekawym i widowiskowym obiektem do obserwacji na wieczornym niebie. Prezentujemy zdjęcie wykonane w obserwatorium na Kitt Peak, w Chile, oraz zdjęcie, które nadesłał nam Pan Przemysław Rudź – Dziękujemy!

Kometa C/2001 Q4, odkryta w ramach projektu NEAT, była widoczna podczas swojego peryhelium na niebach południowych w maju 2004 roku. Zdjęcie wykonano za pomocą teleskopu, w pobliżu miejscowości Alcohuaz w Chile.

C/2001 Q4, Kolbudy

Zdjęcie komety C/2001 Q4 (NEAT) wykonane 13 maja 2004 roku w Kolbudach przez Czarka Wieruckiego i Przemysława Rudzia. Publikacja za zgodą autorów.

Kometę C/2001 Q4 odkryto w ramach programu NEAT (Near Earth Asteroid Tracking) 24 sierpnia 2001 roku.

Peryhelium orbity komety jest odległe o 0,962 jednostki astronomicznej od Słońca. Jeszcze przez kilka tygodni pozostanie widoczna. Należy jej szukać około godziny jedenastej wieczorem, 35 stopni ponad zachodnim horyzontem, na granicy konstelacji Rysia i Wielkiej Niedźwiedzicy.

Więcej o komecie przeczytać można w naszym Kometa na wieczornym niebie„>poprzednim artykule.