W serii 50. idei, które powinieneś znać była już chemia, fizyka, biologia, architektura, historia… Przyszedł w końcu czas na astronomię. W książce 50. idei, które powinieneś znać. Astronomia przedstawione zostały najważniejsze teorie, odkrycia i zjawiska, które ukształtowały obecny obraz jednej z najstarszych dziedzin nauki. W krótkich 50 rozdziałach Giles Sparrow zabiera nas w podróż po Wszechświecie, tłumacząc, jak powstał, jak funkcjonuje i co może się z nim stać w przyszłości.

Sztuką jest przedstawić ideę stojącą za danym zjawiskiem w zrozumiały sposób, opisać jak się narodziła w głowach uczonych i zmieścić się na pięciu stronach zbliżonych wymiarami do A5, choć wielu pisało o nich całe książki. Udało się to Sparrow’owi, który w tak samo zwięzły i ciekawy sposób pisze o formowaniu się Układu Słonecznego, jak i różnych typach gwiazd czy ciemnej materii. Tu warto dodać, że prawie połowa książki poświęcona jest właśnie gwiazdom, a kosmologii 1/5 całości. Ze względu na formułę książki, nie ma tu za bardzo miejsca na szczegóły i anegdoty, na które można natrafić w pozycjach poświęconych poszczególnym zagadnieniom. Mimo to każdy rozdział jest opatrzony ciekawostką dotyczącą omawianego tematu.

Dużą zaletą książki jest przygotowana do każdego rozdziału linia czasu, na której zaznaczono najważniejsze daty dotyczące omawianych tematów. Pozwala to na łatwiejsze rozmieszczenie wydarzeń w czasie, a jeśli dobrze się przyjrzeć wszystkim liniom, pokazuje, że właściwie większość teorii opisujących Wszechświat to efekt pracy naukowców żyjących w ubiegłym wieku. W całej książce na osi czasu tylko raz ujrzymy datę sprzed naszej ery i niestety jest to błąd redakcyjny. Ponadto można było się pokusić o dodanie (choćby w formie dodatku) linii czasu wspólnej dla wszystkich tematów z wybranymi najważniejszymi datami, tak by przedstawić, jak zmieniała się wiedza ludzkości o kosmosie.

50. idei, które powinieneś znać. Astronomia jest książką dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z astronomią i poszukują pozycji startowej, od której mogą zacząć zgłębiać najważniejsze fakty z tej dziedziny, zyskując podstawy pozwalające na łatwiejsze zrozumienie bardziej zaawansowanych lektur o tej tematyce.

Tytuł oryginalny: 50 Ideas you Really Need to Know. Astronomy